מבית דרכי הוראה לרבנים

הארת ראש-חודש

יהודי קשיש וירא שמיים גדול מתרעם על האנשים ששוכחים להזכיר בראש חודש "יעלה ויבוא" תמיהתו גדולה שבעתיים על כך שאותם יהודים גם אינם מרגישים הארה של ראש חודש... את התשובה לכך קיבל מהרב עוד באותו יום

מתוך הספר

אביהם של ישראל חלק חמישי

בנושא:

הרב אליהו זצ"ל היה מלמד תורה ברבים מאז היותו צעיר. פעם סיפר הרב באחד משיעוריו כי היה רגיל בצעירותו להעביר שיעור בין מנחה לערבית בבית-כנסת "דוידוב". מול בית-הכנסת הייתה חנות של כלים, והיה מוכר בה יהודי בוכרי, זקן מופלג, למעלה מגיל תשעים, והיה מכובד בעיני האנשים שם, והיו קוראים לו "רבי" מתוך כבוד. אותו זקן היה מתמיד להופיע בשיעור, אף בימים עמוסים כגון בערב פסח וכדומה, והיו המצוות חביבות בעיניו מאוד, ולא היה דבר מפריע לו בעבודת ה'.

הרב סיפור כי היה ערב ראש-חודש והוא לימד הלכות "יעלה ויבא", כיצד יש להתנהג אם שכח ביום או בלילה, אם חוזרים או לא. אותו זקן התפלא מאוד כיצד ייתכן לשכוח בכלל אמירת "יעלה ויבא", ואמר לרב שלא ייתכן הדבר, "וכי לא מרגיש כל אדם הארה של ראש-חודש?" אמרתי לו: מדובר באדם שלא הרגיש הארה.

אמר לי שסוף סוף אומרים "ברכי נפשי", ועוד שאומרים ומכריזים "יעלה ויבא" בקול, ואיך לא שמים לב? אמרתי לו שלפעמים זה קורה, וצריך לדעת מה לעשות. והיה הדבר לפלא גדול בעיניו.

סיימנו את השיעור בליל ראש-חודש. אמרנו "ברכי נפשי", ועמדנו להתפלל תפילת ערבית. אחרי התפילה שאלתי אותו: "רבי, אמרת "יעלה ויבא"?" אמר לי: "לא". שאלתי אותו אם לא הרגיש הארה של ראש-חודש, ואמר לי: לא. שאלתי אותו אם שמע "ברכי נפשי", והשיב שלא שם לב כלל.

אמרתי לו שהיום ראש-חודש והוא שכח, ומאוד הצטער ואמר לי באותו מעמד: הריני היום כבן תשעים שנה, ומגיל חמש אני מתפלל. זה כשמונים-וחמש שנה שאני מתפלל ומעולם לא שכחתי לומר "יעלה ויבא". אמרתי לו שראוי לנשק את פיו שבמשך שמונים-וחמש שנה לא פסק מלומר "יעלה ויבא". והרבה חשבתי אחר כך למה דווקא ביום זה שכח לומר "יעלה ויבוא" אחרי כל כך הרבה שנים.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

סיפורים נוספים

סיפורים מהעולם הבא

קשר בין העולמות

הרב אמר לנו שאבינו היה איש חסד, ולכן נתנו לו מן השמים זכות לעשות חסד עם הבן החולה שלו. אשר על כן הם צריכים לעשות מה שנאמר להם בחלום שבהקיץ הזה. זה הפליא אותנו כי הרב ז"ל היה איש הלכה, ובדרך כלל הוא היה מבטל כל התייחסות לחלומות מסוג זה. רצה שנהיה אנשים עם רגלים על הקרקע ולא חיים בעולם של דמיון.

דן דין אמת

אלוקים ניצב בעדת א-ל

באחד הימים, לפני שפתחו בדיון בבית הדין, שאל אחד הדיינים את הרב לפשרה של התפילה שהוא אומר מתוך הכתב בכל יום.

קדושה

אור בחדר המדרגות

לילה אחד חזרתי הביתה ב-04:00 לפנות בוקר, ורציתי לקשור את האופנוע שלי בחדר המדרגות. היה חשוך מאוד והתקשיתי למצוא את החור של המנעול. כבר התכוונתי להדליק את האור, אך הנה אני מרגיש אור מאיר מאחורי. לא אור של חדר מדרגות, אלא אור אחר…

מורה לילדי ישראל

הלכות נזיפה וסוכריה

אחד מתושבי העיר צפת סיפר לבנו של הרב, הגאון רבי שמואל אליהו שליט"א, רבה הראשי של צפת עיר הקודש סיפור מיוחד

זריזות

בוץ של מצווה

הרב לא היה שולח מישהו שיקטוף בעבורו את האתרוגים שמצאו חן בעיניו, אלא היה הולך ומתכופף בעצמו על-מנת לקוטפם.לאחר הקטיף היינו מביאים את האתרוגים שקטפנו, והרב היה מנחה: "אתרוג זה לפלוני, אתרוג זה לאלמוני".

רוח הקודש

מי מינה אותך על הפרנסה?

הרב פנה אליי ואמר לי: בתי, הקב"ה קובע מראש השנה ועד ראש השנה את פרנסתו של כל אדם. מה שקיבלת ממשרד החינוך – תקבלי ממקום אחר, חודש בחודשו!

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה