מבית דרכי הוראה לרבנים

מחיר מחצית השקל ושיעור תורה אחד

הרב היה רגיש מאוד והיה נותן את לבו על כל תלמידיו, כשתלמיד שהיה בקשיים כלכליים הרב היה מוצא לו פיתרון הלכתי יוצא דופן...

מתוך הספר

אביהם של ישראל חלק חמישי

בנושא:

הרב היה רגיש מאוד והיה נותן את לבו על כל תלמידיו. מספר מאיר גרידיש שהיה רגיל לבא תמיד לשיעורים של הרב.

אני גר ברעננה, והייתי מגיע שלוש פעמים בשבוע לשיעורי תורה שהרב זצ"ל היה נותן בירושלים. זו הייתה נסיעה ארוכה, והעלויות של הנסיעה היו מצטברות לסכום משמעותי כל שבוע. פעם ניגשתי אל הרב ואמרתי לו שזה קשה כלכלית. אמר לי הרב: כל ההוצאות של השיעור עלי. תוריד אותם מהמעשר כספים שלך. לא עשיתי זאת, אבל למדתי הלכה למעשה שמותר להוריד נסיעות לשיעורים ממעשר כספים.

ואם בענייני כספים עסקינן, אני רואה-חשבון בבורסה ועוסק במתכות יקרות, מטבעות בעולם ותחשיבים שונים. כל שנה הייתי רגיל לחשב בשביל הרב מרדכי אליהו את המחיר של "מחצית השקל" כמו שהוא בזמן אמת. הייתי מחשב את מחיר הכסף בבורסה בעולם לאונקיה. מחלק אותו ל-31:104 גרם, שזה אונקיה אחת במתכות מהסוג הזה, מכפיל ב-10, כי זה מחצית השקל כ-10 גרם כסף טהור, מוסיף עליו את המע"מ וזה היה מחיר הכסף. עליו הרב היה מוסיף עלויות שיווק כדי לדעת מה המחיר של מחצית השקל כמו שהוא נמכר ללקוח.

פעם הבאתי את המחיר לרענן, שהיה מסיע את הרב כל בוקר לתפילה, וביקשתי ממנו ברכה. אמר לו הרב: אתמול הוא היה פה בשיעור של יום שני, למה הוא לא בא לקבל ברכה? התפלאתי, כיוון שלא הייתי יושב לידו בבית-הכנסת, ובכל זאת הוא שם לב מי בא לשיעור.
(רו"ח מאיר גרידיש, רעננה(

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

סיפורים נוספים

תורה

לכל תשובה שאלה

אמרתי לו לכתוב את השאלות שלו על דף, לבוא לשיעור ולראות האם אחרי השיעור יישארו לו שאלות או רק תשובות. חברי עשה כך, ובאמת אחרי השיעור הוא הוציא את דף השאלות וראה שעל כל שאלותיו היו לו תשובות. זה היה מפליא.

נקיות

לא מקובל על הרב

ואז הרב אמר בהתרגשות תוך כדי סערות רגשות :"את הישיבה מנהלים ראש הישיבה והר"מים, ולא מקובלים מבחוץ. תעשו מה שנראה לכם שהוא טובת הישיבה!"

נקיות

השגחה פרטית

שוב הבנתי עד כמה הרב זהיר בענייני מאכלים, אבל גם לא פחות בעניינים של כבוד הבריות…

רוח הקודש

מי מינה אותך על הפרנסה?

הרב פנה אליי ואמר לי: בתי, הקב"ה קובע מראש השנה ועד ראש השנה את פרנסתו של כל אדם. מה שקיבלת ממשרד החינוך – תקבלי ממקום אחר, חודש בחודשו!

ענווה

מקדש ישראל

לא ידעתי איך להראות את פניי מרוב בושה. מצד אחד, לא רצינו לבייש את החתן שלנו ולא את ראש הישיבה שלו. אבל שהרב אליהו לא יערוך את החופה של הבת? הרי זה כל כך רצוי ומתבקש. ואיך אומר את זה לרב?

פרקי ילדות

ארוחת הבוקר שלא נאכלה

מדי יום ביומו, השכם בבוקר, היה הרב יוצא מהבית לתפילת ותיקין, יחד עם אחיו הגדול, רבי נעים.

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה