מבית דרכי הוראה לרבנים

פקח-טיסה רוחני

הרב פנה בשאלה למנהל שזה מכבר שאלו את השאלה: "נניח שטייס שרואה מסלול פנוי מבקש לנחות בו, אך המשקיף היושב במקום גבוה זה מורה לו לנחות במסלול אחר. האם יוכל הטייס לנחות בכל זאת במסלול שהוא רוצה?"

מתוך הספר

אביהם של ישראל חלק חמישי

בנושא:

תגיות:

הרב זצ"ל היה יודע לענות לכל אחד מהמקום שבו הוא נמצא. כשהוא היה פוגש אנשים רחוקים מיהדות, הוא היה מחפש איזה נקודת קשר של אותו אדם, דרך מישהו מהמשפחה שלו או מהעדה שלו, וכך היה מקשר אותו לדברים.

בהיותו רב ראשי, הוזמן פעם לביקור ממלכתי עם כל פמלייתו בנמל התעופה בן-גוריון. אל הסיור שנערך עבור הפמליה, הצטרף אחד ממנהלי השדה. כשהסתיים הסיור מיהר אותו מנהל אל הרב וביקש לשאול שאלתו, שכן זו אינה נותנת לו מנוח. "בבקשה", השיב לו הרב, "שאל שאלתך". פתח המנהל ושאל: "מדוע מחויב אדם שבא לשאול רב שאלה הלכתית, לנהוג על-פי מה שיורה לו הרב?", ובטרם הספיק הרב להתחיל ולענות, השחיל המנהל קושיה: "וכי לא מצאנו שהרבנים טועים?".

"כולם יכולים לטעות", פתח הרב ואמר, "אבל כדאי להשמע לרב כי ידיעותיו רחבות יותר, והוא רואה ויודע דברים שאדם רגיל לא רואה!". פניו של המנהל העידו עליו שהתשובה לא מספקת אותו. המשיך הרב: "ולכן עצה טובה היא לשואל לשמוע לעצת הרב ולא ללכת בשרירות לבו, על אף שיש לו בחירה חופשית". אבל המנהל המשיך להקשות: "אני לא מבין, לא נתפס אצלי למה לחייב. שהרב יאמר מה שיאמר, והשואל יעשה מה שיעשה". הרב חייך לעומתו ואמר: "המתן, אתה עוד תבין את דבריי".

הכתובת הבאה בסיור הייתה מגדל הפיקוח. "גובהו של מגדל הפיקוח כבניין בן חמש-עשרה קומות", פתח מדריך הסיור, "בראש מגדל הפיקוח יושבים פקחי-טיסה המשקיפים על מסלולי ההמראה והנחיתה", הצביע המדריך אל המסלולים שהיו פרוסים למרגלותיהם, "המשקיפים יכולים, מתוקף היותם במקום כה גבוה ושדה הראייה הרחב כל כך שעומד אל מול עיניהם, לראות את כל המטוסים שממריאים או נוחתים בשדה התעופה, ועל כן חייבים כל הטייסים להישמע להוראותיהם, בטרם ינחתו או ימריאו".

הרב פנה בשאלה למנהל שזה מכבר שאלו את השאלה: "נניח שטייס שרואה מסלול פנוי מבקש לנחות בו, אך המשקיף היושב במקום גבוה זה מורה לו לנחות במסלול אחר. האם יוכל הטייס לנחות בכל זאת במסלול שהוא רוצה?"

"חס וחלילה", הזדעק המנהל, "הטייס חייב להישמע להוראות הפקח, שכן שדה הראייה של הפקח רחב יותר, והוא רואה ויודע דברים שהטייס לא רואה ממקום מושבו!".

"ישמעו אוזניך מה שפיך מדבר", אמר הרב בחיוך.
(עו"ד איתן מלמד, ששמע מפי הרב זצ"ל(

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

סיפורים נוספים

שנות בחרותו

לימוד אצל הרשב"י

חברותא נוספת היתה לו לרב עם יבדלחט"א הגאון רבי שמעון בעדני שליט"א, וברוב שקידה היו עמלים בתורה.

הרב הראשי לישראל

ההכתרה

שלושה חודשים לאחר הבחירה, ביום ב' לחודש תמוז תשמ"ג נערך מעמד הכתרתו של הרב לכהונת הרב הראשי לישראל והראשון לישראל. כמסורת שנמשכה מאות בשנים.

תורה

הרב אליהו בודק ההדסים

בצעירותו של הרב, לא מצא הדסים מהודרים כלבבו, ועמד ללכת לדוכן אחר לחפש שם, אמר לו בעל הדוכן: מה אתה מחפש כל כך הרבה? הרב אליהו בדק את כל ההדסים האלה ואמר שהם כשרים….

טהרה

עובד ה' בכל לבו

כשסבא שמע את המילה "מצווה", הוא לא היה יכול לעמוד בפניה והסכים לערוך את החופה. וכך היה מספר מו"ר הרב מרדכי אליהו: כל הדרך אל החופה הוא היה הולך כפוף, בעצבות ואנינות. וכשנכנס למקום החופה, הוא היה שמח ומאיר פנים. כל מי שהיה רואה אותו – היה שמח.

ענווה

פוסק שאין לפסוק כמותו

עברו כמה ימים, הטלפון מצלצל בביתנו, ומעבר לקו: "מדבר מרדכי אליהו". מובן מאליו שלא העליתי על דעתי שמדובר בכבוד הרב. מאחר שציפיתי לשמוע מה בפיו של הדובר, הבין הרב שאינני קולטת שהוא זה המדבר אלי, ושוב אמר: "מרדכי אליהו מדבר". המתנתי שוב לבאות, ואז ציין רבנו: "הרב מנחם בורשטיין נמצא לידי". רק אז הבנתי שהרב אליהו הוא הדובר אלי ושאלתי אם אני מדברת עם כבוד הרב בכבודו ובעצמו…

תורה

רבע ושליש של בלוק קרח שהמיסו את הלב

המסר האדיר שקיבל המוכר קרח : מי שמכבד את אשתו – סופו להתעשר… הדברים הללו עשו רושם רב על מוכר הקרח, שראה את הכבוד שנוהג הרב באשתו למרות שהיה מדובר בפרוטות, והוא זכר אותם שנים רבות…

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה