מבית דרכי הוראה לרבנים

תפילין של רש"י ושל רבנו תם

אמר לי אותו יהודי: אתן לך, בתנאי שתניח גם של רש"י וגם של רבנו תם ביחד. התפלאתי מדוע הוא עושה אתי את התנאי הזה, אבל הסכמתי. כך הנחתי בציריך בעל כורחי תפילין של רש"י ושל רבנו תם ביחד, בדיוק כמו שהציע לי הרב. וגם התיידדתי עם בעל שני זוגות התפילין הללו.

מתוך הספר

אביהם של ישראל חלק חמישי

בנושא:

לפני כמה שנים באתי אל הרב אליהו זצ"ל, והוא שאל אותי כמה זוגות תפילין יש לי. השבתי לו שיש לי זוג אחד, של רש"י. הרב אמר לי להניח תפילין של רש"י ושל רבנו תם ביחד. אמרתי לו שאני הגעתי מאיטליה, ולא נהגו כך באיטליה. והוא אמר לי: אף על פי כן. הלכתי לרב רובין לבקש שיכין לי תפילין מהודרות של רבנו תם, והוא הביא לי תפילין שכתב הרב מונסה. זה היה כתב מיוחד כמו של זקנים, ולא נראה לי כמו כתב סופר. הלכתי לשאול את הרב אליהו, והוא אמר לי שהכתב הזה הוא בסדר גמור. אבל למרות זאת לא קניתי אותן.

בינתיים הייתי צריך לנסוע לשווייץ, והתפילין שלי היו במזוודה. כשהגעתי לשדה התעופה הודיעו לי שהמזוודה שלי נעלמה עם התפילין. בציריך נכנסתי לבית-כנסת כדי להתפלל, וחיפשתי מישהו שיכול לתת לי תפילין בהשאלה להניח בינתיים, עד שתימצא המזוודה שלי עם התפילין. בבית-הכנסת ראיתי יהודי ספרדי שמניח תפילין כמו שאני רגיל, וביקשתי ממנו את התפילין שלו להניח אחרי התפילה.

אמר לי אותו יהודי: אתן לך, בתנאי שתניח גם של רש"י וגם של רבנו תם ביחד. התפלאתי מדוע הוא עושה אתי את התנאי הזה, אבל הסכמתי. כך הנחתי בציריך בעל כורחי תפילין של רש"י ושל רבנו תם ביחד, בדיוק כמו שהציע לי הרב. וגם התיידדתי עם בעל שני זוגות התפילין הללו.

כשהייתי צריך לעזוב את ציריך, הודיעו לי משדה התעופה שמצאו את המזוודה שלי ובתוכה התפילין שלי. שמחתי.

כשהגעתי לישראל, נכנסתי אל הרב אליהו והוא הסתכל עלי ואמר: הנחת תפילין של הרב מונסה! אמרתי לו: מה פתאום? לא קניתי את התפילין ההן. אמר לי הרב: לא אותן תפילין. אבל הנחת תפילין אחרות של הרב מונסה. מייד חשבתי על התפילין שהנחתי בציריך. אבל התפלאתי, איך יגיעו תפילין של הרב מונסה דווקא לציריך?

התקשרתי לאותו בן-אדם ושאלתי אותו האם את התפילין שלו כתב הרב מונסה. הוא התפלא כיצד אני יודע, אבל אישר שאכן כן הוא. אמרתי לו את מה שאמר לי הרב אליהו, ושנינו התפלאנו על הסיפור המופלא הזה. כמובן שמייד רצתי לסופר שיביא לי תפילין של הרב מונסה, אבל לצערי בינתיים הוא נפטר ולא היה אפשר להשיג פרשיות בכתב היד שלו.
(הרב גבריאל סוריאני, רב מועצה אזורית חוף הכרמל)

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

סיפורים נוספים

תורה

שותף בניהול העולם

פעם אחת הרב נכנס למקום שבו אנחנו עושים את ההרצאות. הוא הסתכל על האולם, שהיה למעשה מרתף, ואמר לנו: זה מקום קטן, אתם צריכים מקום גדול פי אלף מהמקום הזה!

סיפורים מהעולם הבא

נפטרה מהעולם הבא

היא הסתכלה אל הרב ואמרה: "ופתאום אתה באת, פנית אליי ואמרת לי: 'אם תשמרי על צניעות, כיסוי ראש וכל מה שנצרך לאישה, את יכולה לרדת חזרה לעולם הזה. את מקבלת על עצמך?' ואני אמרתי לרב שכן, וקיבלתי זאת על עצמי כדי שאוכל לרדת חזרה למטה. ואז בשמים הכריזו שמכיוון שהרב אליהו אמר שאני יכולה לרדת, אז כך יהיה". הרב לא הכחיש…

טהרה

שירת בית המקדש

פעם הרב ביקש ממני לשיר את השיר "ידידי השכחת" כמו שהסבא שלי היה שר. היה שם פייטן ששמע אותי וצירף לשיר פתיחה ממנגינה ערבית. הרב מאוד לא אהב את זה, ואמר לי בלחש: "ולא קרב זה אל זה". למה הפייטנים לוקחים מנגינות של ערבים? שהם יחברו מנגינות. שיחברו שירה חדשה, שירה משלנו!

טהרה

תפילין של לב

הסדר בהנחת התפילין של הרב היה מעניין…ביום שאחר כך הייתה ישועה גדולה – היה הרב מניח שני זוגות תפילין, רש"י ורבנו תם. ביום שאחר כך היה בו פיגוע או אסון – היה הרב מניח זוג אחד של תפילין, של ראש בלבד.

נקיות

פלפלתא חריפתא

אמר הבבא סאלי לרב: אם אתה לא אוכל, לפחות תשתה! ומזג לרב כוס ערק. הרב, שלא היה רגיל לשתות משקאות חריפים כלל, בירך ושתה והיה חריף לו מאוד. רצה להפיג את החריפות, הגישו לפניו פלפלין, בירך וטעם והייתה חריפותן קשה מהערק!

תורה

תורה קודמת לכל

כשהגיעה השעה שש אמר לי הרב: "נמשיך ללמוד". הזכרתי לו שהרבנית שתחיה אמרה שבשש מגיעה משלחת אישים חשובה ורמת דרג.. "הם הגיעו?", שאל הרב, וענה תוך כדי דיבור: "הם עוד לא הגיעו, אז אנחנו ממשיכים ללמוד"…

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה