מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

דיני תענית אסתר בהלכה ובאגדה

מה הטעם שב"תענית אסתר" מתענים גם היום? - חיובי הכברים והנשים במצוות חג הפורים קריאת המגילה מתנות לאביונים ומשלוח מנות - סעודת פורים וברכת המזון בפורים - הניסים שבמגילת אסתר

אורך הוידאו:

1:20:11

מספר:

141

נמסר בחודש

אדר

תש"ס

בפרשת:

צו

בנושא:

• מה זה תענית אסתר? אסתר התענתה בניסן בפסח התענו מה אנחנו עכשיו מתענים בי"ג אדר? אומר הרמב"ם כך: בי"ג אדר זכר לתענית שהתענו בימי המן שנאמר דברי הצומות וזעקתם". הן נכון צמה אסתר וזעקו כל עמ"י בניסן אבל בניסן לא מתענים, זכר למה שהתענתה אסתר וזעקו והתפללו אז קבעו את זה בי"ג אדר לחודש אדר.

אם כך מדוע קבעו את י"ג אדר ליום תענית אסתר? אומר ר"ת שבאותו יום עמדו ישראל בתפילה ובתחנונים לפני בורא עולם שישמיד את אויביהם מתחתיהם ובאותו יום צמו כמו (שכתוב על) מצינו במשה שביום שנלחם בעמלק באותו היום משה ואהרון וחור עלו לראש הגבעה ודרשינן במסכת תענית מכאן לתענית ציבור שצריך שלושה, ומכאן העיר ר"ת שסעד לתענית אסתר, שבאותו יום שלחמו ישראל על נפשם באותו יום צמו ובקשו שהקב"ה יעזור להם. ועל כן קבעו את היום הזה לתענית אסתר.

• חז"ל אומרים שאסתר המלכה, אנחנו קוראים מגילת אסתר, היו לה ויכוחים עם חכמי ישראל עם הסנהדרין. כתוב שלחה להם אסתר אמרה אסתר לחכמים הכוונה לאנשי כנסת הגדולה. קבעוני לדורות. תקבעו לדורות שיהיה יו"ט, קריאת המגילה, קבעוני לדורות. שלחו לה: קנאה את מעוררת עלינו לבין האומות. את עושה לנו קינאה. שלחה להם כבר כתובה אני על דברי הימים למלכי מדי ופרס.

שלחה להם אסתר לחכמים "כתבוני לדורות" תכתבו אותי בתוך התנ"ך את מגילת אסתר, אמרו לה אבל כתוב "ונתתי לך שילשים" שילשים ולא רביעים עד שמצאו לו מקרא הכתוב בתורה "כתוב זאת זיכרון בספר", כתוב זאת – מה שכתוב כאן ובמשנה תורה. זיכרון- מה שכתוב בנביאים בספר – מה שכתוב במגילה.

•אדם רוצה לאכול לפני קראית המגילה, הירושלמי ביום שלישי בערב או הפרזות מחר בערב. יש מי שאומר לאכול אסור, מנה קבועה אסור לך אבל ארעי מותר לך. כמו שאדם יכול לאכול ארעי לפני קריאת שמע, יש מי שאומר לא. קריאת מגילה כ"כ חשובה כ"כ חביבה היא מדברי קבלה, אפילו לטעום אסור לך.

כותב המשנ"ב וכותב כף החיים ע"ה שלכתחילה אדם לא יאכל אבל אם יש חזן מחר בערב צריך לקרא את המגילה במשך זמן וכל המן עד שבאים להתקיף את המן ומרעישים לו מפריעים לו וחוזר לקרא עוד פעם את המן אבל הוא לא יכול ניכר גרונו מה יכול לעשות? אז פעם היו עושים קונצים חזן אחד היה קורא עד "בלילה ההוא" ואח"כ החזן הולך לשתות והחזן השני ממשיך הלאה. זה מתי? בזמן שחזן השני היה יושב בבית כנסת מתי שהתחיל חזן הראשון. אבל אם חזן השני לא היה, והוא קרא את המגילה חצי, בא באמצע ורוצה לקרא את המגילה לא יצא ידי חובה. קרא למפרע לא יצא לא מועיל שום דבר. אז חזן שרוצה ללכת לשתות משהו לאכול משהו לטעום משהו בכדי שיוכל לקרא את המגילה אז גם משנ"ב וגם כף החיים מתירים לו. אבל סתם לשם תענוג לא מתירים את הדבר הזה.

• כל מגילת אסתר זה דבר לא מובן. הכל לא מובן. אחשוורוש כועס על ושתי כי היא מרדה בו, חוצפנית מעיזה פנים כלפיו, לא רוצה לבא. היא רוצה לבא רק צמח לה צרעת וצמח לה זנב, אז הלכה לתופרת ואמרה תופרת תתפרי לי שמלה שתכסה את הזנב שלי, כמו שמלה של כלה ככה עגול מסביב שלא ירוא את הזנב. לפחות עם חצאית אלך. הכל אני ערומה רק חצאית אני אלבש, אמרה התופרת יש לי בתור אחרות, את רוצה עוד יומיים. מה יומיים אחשוורוש רוצה עכשיו. עוד יומיים היום לא תלך עם זנב על כן שלחה לו שליחים בזיתה אותו בזיון, ואיך אמר ע"ה בעל הבן איש חי, היה מסביר את זה בצורה אחרת. היא היתה כשדית היתה נכדה של נבוכדנצר ואחשוורוש היה מדי או פרס, מדבר בשפה אחרת אז כשבאו ודברו איתה בואי וראתה צרעת אמרה מי זה ראש הסריסים? אמר לה אני ראש הסריסים, אני מתרגם את זה. היתה לו הקלטה אז היא אומרת בכשדית אבל הוא לא יודע כשדית הוא מדאי הוא לא יודע כשדית אומרת לו יימח שמו רשע מרושע, הוא שיכור. הסבא שלי היה שותה חביות ולא היה משתכר והוא נבל והוא ככה.. היתה מקללת ומבזה אותו, והוא מקליט את הכל הוא רושם הוא לא מבין מה הוא כותב הוא מדאי היא מדברת כשדית.

בא אצל אחשוורוש אמר לו מה אמרה לך אמר לו לא יודע מה אמרה, אמרתי לה תאמרי אני מקליט, תשמע. הוא שומע לפני כולם. אמר לו מה אמרה, אמר שיבחה אותך ושברכה אותך. חשב באמת שיבחה אותו וברכה אותו. אוי נכדה של נבוכדנצר משבחת אותי. פתח את ההקלטה, ימח שמו… ככה עושה לי, ואז הוא דיבר כלשון עמו שתדבר בלשון שלו. לא בלשון כשדית שלא יבינו את הדברים שלו. לא רוצה אישה מרדנית. באה אסתר הכי מרדנית. מה אמא שלך?- לא אגיד לך. מה אבא שלך? –לא אגיד לך. איזה עם את?- לא אגיד לך. לא רוצה להגיד לך. אצל הגי קחי תמרוקי הנשים- לא רוצה. תאכלי אוכל- לא רוצה, תזמורת- לא רוצה. אמר המלך אחשוורוש אני שם אותך שנה שלמה שהגי אב הבית יראה את הטבעים שלה, הוא רוצה אישה טובה לא כמו ושתי והנה מביאים לו לא רוצה לא רוצה לא רוצה. היה צריך לומר לה לכי תסתלקי מפה. מה אתה לוקח אותה, מרדנית, לא רוצה לך דבר איתך אפילו. בשמים גלגלו את הגלגול הזה. מרדנית ולקח אותה. איך אתה לוקח אישה מרדנית?

לכן כל מה שנעשה, פתאום המלך לא ישן בלילה, פתאום המן בא לפה, פתאום זרש אומרת…

אם אדם יראה את המגילה כל דבר מקרה מקרה מקרה איך שזה משולב אחד ליד השני בצורה הכי הכי טובה. בסוף עד שתולים את המן, הלך אחשוורוש נרגע. אומרת לו אסתר תבטל את האיגרות הראשנות, שיהרגו את היהודים, אמר: הכתב אשר נכתב בכתב המלך ונחתום בטבעת המלך אין להשיב. זה אי אפשר, אי אפשר. אמרו לו נעשה בג"ץ נגדך ונגד החוק הזה להשמיד עם.

אמר לה נגד יהודי לא יעזור בג"ץ, זה לא שפיט. עד י"ב לחודש סיוון, עד שבא מרדכי ואמר אדוני המלך אתה צודק, דבר אשר נכתב בשם המלך ונחתם בטבעת המלך, אין להשיב. בסדר גמור. אבל אנחנו לא נכתוב רק נשנה מילה אחת. במקום לכתוב הרגו היהודים תכתוב יהרגו היהודים, אמר לו אם זה הכל אז בסדר. אז אומר רש"י עכשיו מובן מדוע ביום י"ג לחודש אדר היהודים קמו והרגו אבל הפשט כמו שאמרנו מתחילה היהודים קמו והרגו בשונאיהם עמדו על נפשם נלחמו על נפשם וכשראו ש 300 מהעמלקים התחבאו אז גם יום למחרת עסקו בדבר הזה, אבל כל זה זה "הסתר אסתיר" פני מהם הנס היה כולו בהסתר פנים. במצרים היה הנס גלוי דם למצרים וליהודים מים. נוגע המצרי דם נוגע היהודי- מים, כל מכה ומכה "והיפלא והיפלא", קריעת ים סוף, אלה טובעים אלה ככה, ניסים גלויים.

אנחנו רוצים רבוש"ע תעשה לנו ניסים עכשיו לא ניסים נסתרים אלא תעשה לנו "כימי צאתך מארץ מצרים הראנו נפלאות" נראה את הניפלאות עין בעין את הגאולה, שנהפוך הוא עשו וישמעאל שרודפים אחרינו, ה' יהפוך את המזל שלהם ואשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם בעגלה ובזמן קריב ואמרו אמן.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
הדפס

אולי יעניין אותך גם:

גאולת עם ישראל? פרשת משפטים

גאולת עם ישראל | פרשת משפטים

מהו הדימוי של אמה עבריה לעם ישראל? • ומה אנחנו מבקשים מהקב"ה ומה הדרך של עם ישראל לגאולה אמיתית ושלמה • "לעם נכרי לא ימשול למכרה בבגדו בה "

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה