מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

ענייני תפילה ותפילות הימים הנוראים

'נצבים' בראש השנה ע"י 'יציבות' בדין משתיקה קטרוגים - גם אם התרחק ביותר יוכל לשוב בתשובה והתשובה שולחת את הייסורים על אויביו - מפני מה החמיצו מאה חביות יין לרב הונא? - השב מאהבה הופכים עוונות לזכויות - הלכות סליחות והכוונה בתפילה והנהגות בתפילות בימים הנוראים

אורך הוידאו:

1:03:15

מספר:

11

נמסר בחודש

תשרי

תשנ"ז

בפרשת:

ניצבים וילך

• בפרשתנו כתוב "אַתֶם נִצָבִים הַיּוֹם כֺלְּכֶם לִפְּנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם רָאשֵיכֶם שִבְּטֵיכֶם זִקְּנֵיכֶם וְּשטְֹּרֵיכֶם כלֹ אִיש יִשְּרָאֵל. טַפְּכֶם נְּשֵיכֶם וְּגֵרְּךָ אֲשֶר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחטֵֹב עֵצֶיךָ עַד שאֵֹב מֵימֶיךָ. לְּעָבְּרְּךָ בִבְּרִית ה' אֱלֹהיךָ ובְּאָלָתוֹ אֲשֶר ה' אֱלֹקיךָ כרֵֹת עמך הַיּוֹם". פשט הכתוב הוא שמדבר על הלכות ברית. אך בזוהר הקדוש מבאר שבכל מקום שכתוב בתורה עניין של התייצבות, כגון נִצָבִים, או 'וַיִּתְּיַצְּבו בְּתַחְּתִית הָהָר' 'וַיִּתְּיַצְּבו בְּאהֶֹל מוֹעֵד' מוסב העניין על ראש השנה. וכן בכל מקום שכתוב בתורה 'ויהי היום' או: 'הַיּוֹם כֺלְּכֶם' והדומה לו גם כן מדובר על ראש השנה.

• שואל גאון עוזנו ותפארתנו בעל ה'בן איש חי' זיע"א, מה פתרון המחלוקת בגמרא בין שתי הלישנות אם החומץ חזר ונעשה יין או שהתייקר מחירו למחיר יין, הרי העיקר שקיבל את כספו ולמה חז"ל הביאו ויכוחים בעניין זה? על זה אומר הרב שלרב הונא היה שתי דרגות של תשובה, היה לו בתחילה תשובה מיראה ותשובה מאהבה. בתחילה פחד רב הונא שמא יש בו עוון והרהר בתשובה, והיתה זו תשובה מיראה, זכה שלא יפסיד ונתייקר החומץ למחיר יין, אבל נשאר החומץ
כמו שהיה. אבל כשקבל על עצמו ללכת ולהחזיר לו על אף שזה לפנים משורת הדין, נהפכה לו תשובתו לתשובה מאהבה, וזכה למדרגה שעוונותיו נהפכו לזכויות, על כן שבו החביות ונעשו יין כבתחילה, ובזה הראו לו שהתקבלה תשובתו והפכו עוונותיו לזכויות. כך גם אנחנו יכולים ללמוד לקח ומוסר שאם אנחנו נשוב בתשובה שלמה מאהבה, אז ומל ה' אלוקיך את לבבך ואת לבב זרעך, וכל הייסורים ייהפכו לו לזכויות ולמגן מפני האוייבים וכל האלות והקללות על האויבים ועל הרודפים

• הסדרת תפלות וברכות לא שגרתיות במהלך השנה – שצריך להכין ולהסדיר גם שינויים ותוספות שמשתנים במהלך השנה. למשל יש שינוי כל שנה פעמיים בשנה בברכת השנים. השינוי הוא שמתחילים לומר ברך עלינו בז' במרחשוון במקום ברכנו שאומרים מחול המועד פסח. והנה רואים כל שנה מחדש שבהגיע הזמן שבו משנים את הנוסח, כבר אבד לו ההרגל מהשנה הקודמת. על כן בודאי שיש חובה להכין את עצמו ולהסדיר גם את השינוי הזה, וצריך לפתוח את הסידור וללמוד א זה.
ההכנה במקרה הנ"ל היא שיאמר צ' פעמים 'רופא חולי עמו ישראל – ברך עלינו'.

• עניית י"ג מידות וקדיש לסליחות שדרך הלוויין – היום ברוך ה' העולם מתקדם, והרי צריך לעשות את כל מעשי האדם לשם שמים. צריך לדעת כיצד יש להשתמש בכל הטכנולוגיה של היום שיהיה שימושה לשם שמים. למשל יש היום אמצעי תקשורת למיניהם, רדיו וטלויזיה, יש מחשב עם אינטרנט, יש לויינים, יש קלטות למיניהם, בכל האמצעים האלו צריך לדעת כיצד להשתמש בדרך הנכונה ובאופן הרצוי לשם שמים, ולא ח"ו להכשל בהם, ולו בכל שהוא. למשל, באים לבתי הכנסת ושומעים סליחות דרך הלויין, ובסליחות אומרים וידוי וי"ג מידות, וכמו כן שומעים קדיש ממקום השידור, או ששומעים קדיש בסוף השיעור בלוויין צריך לדעת כיצד לנהוג במקרה כזה והאם מותר לענות קדיש או י"ג מידות עם החזן המשדר או לא. הדין בשמיעת קדיש שאסור לענות שום 'אמן', ואם עונה אמן הרי זו אמן יתומה. לגבי י"ג מידות, אם הוא יחידי בביתו, יכול לומר י"ג מידות אך ורק בטעמי המקרא ושכרו כקוראבתורה, ואינו צריך להשלים את כל הפסוק במילים 'ונקה לא ינקה' וכו'. אבל אם הוא בבית הכנסת ויש שם עשרה, וגם זה אחרי חצות לילה שאז מותר לומר י"ג
מידות בציבור, יאמרו הציבור את הי"ג מידות יחד, ולא יאמרו אותו בודדים בלא עשרה על דעת להצטרף לציבור שרואה בלוויין. ככלל, צריך לדעת מה מעלתה של אמירת י"ג מידות, וצריך להבין את פירוש המלים שאומר, שאלו המידות מעוררות רחמים בשמים ובכחם לבטל גזירות קשות מעל כלל ישראל – וכיצד זה מיאמר אותם ללא כוונה מתאימה.

• הכנת המאכלים של ראש השנה שיהיו בתכלית ההידור – הנה בראש השנה כל מעשינו הם לסימנא טבא. אוכלים דברים שיש בהם סימנים
טובים לכל השנה, ועושים דברים שיש בהם משום סימנים טובים לכל השנה. צריכים לחשוב על אותם העניינים ולתכנן כבר מהיום שיהיו כולם מוכנים וכשרים למהדרין. למשל צריך שידאג שכל הירקות שמביא לליל הסדר של ראש השנה שיהיו כשרים ונקיים מכל בעיה של טבל וערלה, וגם שיהיו הירקות המועדים לתולעים או שיש בהם חשש תולעים, שלא יהיו בהם שום תולעים. גם יזהר מגזל שלא יהיו הפירות והירקות גזולים אצל המוכר. גם הבשר שקונה צריך להיות כשר בתכלית. פעם נכנס אדם לקנות בשר אצל קצב, ושאל אותו אם יש אצלו בשר כשר כמו שצריך. אמר לו הקצב שהבשר שלו כשר בתכלית. אמר לו מי יעיד שכדבריך הוא? אמר לו ראה על הקיר כמה צדיקים תלויים, והראה לו
שיש לו תמונה של החזון איש זצ"ל ושל עוד רבנים גאוני עולם, והראה לו גם תמונה של אביו ז"ל שהיה עם זקן…בכל אופן לא סמך עליו והלך לברר איך ההכשר של הבשר שלו ואמרו לו שזה לא בשר חלק ואין לו משגיח צמוד כמו שצריך. חזר אליו ואמר לו אם אלו שתלויים על הקיר היו המוכרים ואתה היית לוי על הקיר, הייתי סומך עליך ומשלם לך כל מה שתדרוש. אבל עכשו שהםתלויים על הקיר ואתה המוכר אין אני סומך עליך. על כן לא יקנה ראש כבש אם יש עליו רק ספק אם זה חלק. גם ירקות שיש בהם ספק של תולעים לא יקנה לראש השנה. היום בגוש קטיף דאגו לנו שנוכל לקיים את המצוות של סימני ליל הסדר כדבעי וכל זה צריך הכנה מוקדמת כבר מעכשיו.

• התשובה שמקבל בימים אלו צריכה להמשיך הלאה ולא להיות רק לראש השנה. חז"ל גילו לנו שלעולם קוראים את פרשת נצבים לפני ראש השנה, יש והיא מחוברת לפרשת וילך ופעמים שקוראים הותה לבדה. כתוב בזוהר הקדוש שמלאכים באו והתייצבו על ה'. אבל אנו אין אנחנו מבקשים להתייצב על ה' אלא להתייצב לפני ה', אבל שתהיה התפלה בכוונה ושהתפלה תהיה כללית עם כל תפלות עם ישראל, בגדר נצבים היום 'כולכם'. וכן רומז הפסוק שאומר 'טַפְּכֶם נְּשֵיכֶם וְּגֵרְּךָ אֲשֶר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחטֵֹב עֵצֶיךָ עַד שאֵֹב מֵימֶיךָ'. שחטיבת עצים הוא רמז לראש השנה שחטב אברהם אבינו עצים לעקדת יצחק. ושאיבת המים המוזכרת כאן היא שאיבת מים לניסוך המים שהיתה במקדש ביום הושענא רבא, לומר שההתייצבות לא נגמרת בראש השנה וביום הכיפורים אלא צריכה להעלות את האדם הלאה עוד ועוד גם בסוכות והלאה. צריך להיות לבו של האדם חזק כארי שאפילו אם יהיה בקצה השמים הקב"ה יקבל את תשובתו. איכ"ר

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
הדפס

אולי יעניין אותך גם:

ראש חודש שחל בשבת

מעלת התפילה מעומק הלב • תפילה על החולה • רפואה רק מאיתו ית' • דיני ראש חודש שחל ביום ראשון • "רצה" ו"יעלה ויבוא" • מידת הגבורה שביצחק אבינו • הבארות שחפר אברהם וסתמום פלישתים

תפילה

הלכות וענייני ראש השנה התפילות והסימנים

מתי נברא העולם ומדוע בראש השנה לבדו יש שני ימים טובים? – מלכויות זכרונות ושופרות בתפילת מוסף של ראש השנה – ברכות "שהחיינו" בקידוש בתקיעת שופר – משלוח מנות בראש השנה – היתכן? – סימנם בערב ראש השנה לשנה טובה ומתוקה

תפילה

תפילת שמונה עשרה בעשרת ימי תשובה

השוני שבתפילות עשרת ימי תשובה חוץ מאשר שינוי הנוסחא הוא שינוי שמורגש בעיקר בלב • מקור התוספות בתפילה • ביאור הלכתי מתובל באגדה על התפילה בעשרת ימי תשובה

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה