דברי מרן הרב זצוק"ל –
יש מי שאומר, וטוב לדעת את זה, שאם לאדם – לא עליכם – יש איזה צרה, כגון שהוא ח"ו חולה או שזקוק לפרנסה וכדומה לכל צרה שלא תבוא; ביום תענית אסתר, כשהוא שרוי בתענית, יקרא את פרק "למנצח על אילת השחר" שאנחנו קוראים את זה ביום התענית.
ויאמר:
'יהי רצון מלפניך ה' אלקינו ואלקי אבותינו שבזכות מרדכי ואסתר, כמו שעמדת להם בעת צרתם – כך תעמוד לי בעת צרתי ותושיע אותי מכל צרה ומצוקה" וזו סגולה טובה לומר את זה ביום תענית אסתר.
בדרך כלל, בכל תענית ותענית – חוץ מתענית תשעה באב ויום הכיפורים שאסורים ברחיצה ובסיכה וכל חמשת העינויים – הרי שבשאר צומות, וכגון ביום י"ז בתמוז, מותר להתרחץ ומותר להסתפר מעיקר הדין, אלא שהאחרונים אמרו שאין זה נאה שביום צום כזה שמזכירים את חורבן בית המקדש ואת היום בו הובקעה העיר, שילך להסתפר ולהתענג ברחיצה, לכן אמרו שבשלוש צומות – לכתחילה אדם לא ילך להסתפר ולא יתרחץ.
מה שאין כן ביום תענית אסתר, נשאר הדין כמעיקרו שמותר להתרחץ ומותר להסתפר, ואדרבה מצוה היא להסתפר ולהתרחץ בערב חג הפורים, ויש אומרים שגם מותר ומצוה ללכת למקוה בערב פורים ביום התענית.
ועוד אמר אחד הרבנים על הפסוק: 'ותלבש אסתר מלכות', וחז"ל אומרים מה זה "מלכות", ואמרו שזה "בגדי מלכות" שרומזת לשכינה. וגם כתוב על מרדכי: 'ונתון הלבוש', והכוונה ללבוש רוחני שהלבישו על מרדכי.
ואומר הרב פלאג'י ע"ה בספרו מועד לכל חי שישנם אנשים שבליל פורים עוזבים את העבודה מאוחר וכך מגיעים לעבודה בבגדים מלוכלכים. ועל זה צווח הרב זיע"א ככרוכיא, וכי זה נקרא "ותלבש אסתר מלכות"?! וכי זהו "לבוש מרדכי" – שתבוא בליל פורים לקרוא את המגילה שכולה זכר לנסים ונפלאות שעשה הקב"ה עמנו, בלבוש לא מכובד?! לכן התריע שיש להגיע לבית הכנסת לקריאת המגילה בליל פורים בלבוש מיוחד ומכובד וכך גם ביום הפורים.
ולפי זה, מותר להתרחץ ולהסתפר גם ביום הצום עצמו, כדי שיוכל להגיע ב"בגדי מלכות" ובצורה נקיה ומכובדת לבית הכנסת.