מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

ממלכת כהנים ואנשי חיל דברי הרב לחיילים | פרשת יתרו

יתרו שרק עכשיו בא ומתגייר כבר נותן עצות למשה רבינו במינוי דיינים וכדו'. הייתכן?! • מדוע משה ממנה דווקא "אנשי חיל" (חיילים) ולא "תלמידי חכמים" - או - "רבנים"? • אף הקב"ה הסכים עם משה - דברי הרב על לימוד תורה והוראה בקרב כוחות הביטחון ושבחם של אנשי המשטרה והצבא

אורך הוידאו:

3:47

דבר תורה לפרשת

בפרשתנו אנו למדים על אופן התנהלותו של משה רבנו בשיפוט העם ואת התערבותו של יתרו בדבר, כמו שכתוב:

"וַיַּרְא חֹתֵן משֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה לָעָם וַיֹּאמֶר מָה הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ וְכָל הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן בֹּקֶר עַד עָרֶב".

יתרו אומר למשה, תוכל למנות דיינים או רבנים, למה אתה לוקח על עצמך הכל לבד?! והתורה מפרטת את תשובתו של משה: וַיֹּאמֶר משֶׁה לְחֹתְנוֹ כִּי יָבֹא אֵלַי הָעָם לִדְרשׁ אֱלֹקִים. כִּי יִהְיֶה לָהֶם דָּבָר בָּא אֵלַי וְשָׁפַטְתִּי בֵּין אִישׁ וּבֵין רֵעֵהוּ וְהוֹדַעְתִּי אֶת חֻקֵּי הָאֱלֹקִים וְאֶת תּוֹרֹתָיו". כלומר, שאמר לו משה רבנו: אין עוד רבנים ואין עוד חכמים, שכן אני למדתי את התורה מפיו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אני דן אותם מהבוקר עד הערב.

ועל זה הקשה לו יתרו למשה: תפתח ישיבה! תלמד רבנים! שגם הם ילמדו וגם הם ידונו וגם הם ישפטו! אם כן מדוע אתה "לבדך"? תלמד את הרבנים שיוכלו להיות שופטים! תלמד אותם להיות דיינים! זו העצה הטובה שאמר לו יתרו, אלא שמשה אמר לו שעליו להמלך בגבורה.

ואכן, משה רבנו נמלך ושאל בגבורה, והקדוש ברוך הוא אמר לו שיוכל לעשות כן, ואז:

"וַיִּשְׁמַע משֶׁה לְקוֹל חֹתְנוֹ וַיַּעַשׂ כֹּל אֲשֶׁר אָמָר. וַיִּבְחַר משֶׁה אַנְשֵׁי חַיִל מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל הָעָם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת. וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם בְּכָל עֵת אֶת הַדָּבָר הַקָּשֶׁה יְבִיאוּן אֶל משֶׁה וְכָל הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפּוּטוּ הֵם".

ולכאורה קשה, מדוע בטח משה רבנו ב"אנשי חיל"? היה לו לבחור תלמידי חכמים! רבנים! זקנים! מדוע לוקח "חיילים"?!

אלא, אמר משה רבנו, הרי כולם עד עכשו היו עבדים במצרים, עדיין אין להם סדר, עדיין אין להם משמעת, הם לא יודעים להתנהל בצורה מסודרת… לכן לקח "אנשי חיל" שכבר למדו סדר והתאמנו על כך, ויש להם משמעת ויודעים את כל הדברים האלה, ולכן יכולים ללמדו ביתר קלות להיות שופטים ודיינים, כמו שנצטוו "שופים ושוטרים תתן לך בכל שעריך", והם יוכלו ללמוד תורה וידעו לבוא וללכת בזמן, והם יודעים ומכירים את טיב התפקיד. אחרת, אם היה בוחר באנשים אחרים, היה לוקח זמן עד שילמדו משמעת ולהגיע בזמן ואיזה גמרא ללמוד וכדומה, וזה קשה מאוד, לכן לקח "אנשי חיל".

משה רבנו שם אותם ראשים על העם. בא משה רבנו ואומר להם ל"אנשי החיל" – לאנשים האלה, אתם יודעים? כתוב "ואשא אתכם על כנפי נשרים", "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש", אתם – ה"אנשי חיל" שיושבים ולומדים תורה, אתם יכולים להיות רבנים גדולים וחשובים, אתם לומדים על מנת ללמד! וגם אתם לומדים על מנת לעשות! אתם לומדים על מנת שהדבר הזה יביא לקידוש ה'! ומהמקום שאתם נמצאים תגיע התורה לכל מקום ומקום בארץ! לכן תשמעו את כל הדברים האלה!

"ממלכת כהנים וגוי קדוש". ואומר על זה הפסוק: "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", ומפרש רש"י: "אלה – לא פחות ולא יותר". וקשה, היעלה על הדעת שמשה רבנו ישנה חס וחלילה?! וכי הקדוש ברוך הוא צריך להזהיר אותו שלא ישנה ולשם כך מפרט להם שדוקא אלה שכהנים וגוי קדוש?!

והנה מייד אחרי זה כתוב:

 

"וַיָּבֹא משֶׁה וַיִּקְרָא לְזִקְנֵי הָעָם וַיָּשֶׂם לִפְנֵיהֶם אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר צִוָּהוּ ה'".

 

אמר משה רבנו, וכי אוכל לקחת את ה"חיילים"? או האם אוכל לקחת את ה"עמך" וללמד אותם תורה?? מוטב שאקח את הרבנים ה"זקנים" וה"חשובים", ואותם אוכל ללמד, וכך עשה.

אמר לו הקדוש ברוך למשה, וכי אמרתי לך לקרוא ל"זקני העם" כפי שעשית?! אדרבה! אני אמרתי: "אלה הדברים אשר תדבר אל כל בני ישראל"! בלי יוצא מן הכלל! וכל מי שרוצה לבוא וללמוד יבוא וילמד! ולמי שמפריע – שלא יבוא! אנחנו נמשיך ונלמד! שיגידו!

ובאמת, אחרי שלקח משה רבנו רק את הזקנים לכאורה, כתוב: "וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה", כלומר, שבאו "כל העם" אל משה ואמרו לו, מדוע אתה לוקח רק את הזקנים!! מדוע אתה לוקח רק את הרבנים!! וכי אנחנו לא יכולים ללמוד תורה?! וכי התורה היא רק שלהם?! והרי כתוב: "תורה צוה לנו משה מורשה קהילת יעקב"!! התורה שייכת לכלל ישראל! אסור לוותר אפילו לאדם אחד שירצה ללמוד תורה, ויהיה אשר יהיה ובאשר יהיה, כל מי שרוצה ללמוד תורה – שיבוא וילמד!! לא לוותר על זה!! זהו: "ויענו כל העם ויאמרו כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע"!!

אמר הקדוש ברוך הוא: איזה תענוג! ככה ה"עמך" אומר?! ככה אומרים ה"אנשי חיל"?? על זה כתוב:

 

(דברים ה', כ"ו): "מִי יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה לָהֶם לְיִרְאָה אֹתִי וְלִשְׁמֹר אֶת כָּל מִצְוֹתַי כָּל הַיָּמִים לְמַעַן יִיטַב לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם לְעֹלָם".

 

איזה שמחה גדולה היתה לפניו יתברך!! ועל אמר הקדוש ברוך הוא: "מי זה אשר גילה רז זה לבניי"!! והרי האדם מתלהב מלקבל את התורה אפילו יותר ממלאכי השרת!!

 

 

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

מוסר של מנהיג ומידות טובות בפרשה? פרשת דברים

מוסר של מנהיג ומידות טובות בפרשה | פרשת דברים

משה רבינו בתוכחתו לעם ישראל ביום פטירתו רומז בשמות של מקומות על החטאים ודרכי תיקונים כפי שנכשלו בהם בני ישראל • בשמות ובמקומות אלו יש גם מוסר לדורנו אנו בהנהגה ובעבודת ה • במדבר – בערבה – מול סוף – בין פארן – ובין תופל וכו'

סיפור נפלא על לימוד התורה
לימוד תורה

סיפור נפלא על לימוד התורה

חשיבות לימוד התורה "אורך ימים בימינה בשמאלה עושר וכבוד" – אצל עם ישראל התורה היא תורת חיים בלי שום הגזמה…

מעלת שבת ושמירתה מאז ובימינו
שבת

מעלת שבת ושמירתה מאז ובימינו

משה רבינו יוצא ורואה "בסבלותם" של עם ישראל – מהו "סבלותם" ? – המנוחה המיוחדת שיש בשבת קודש – לא עושים עסקים על כבוד שמירת השבת !

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה