מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

מנהגים שונים זכר לחורבן בית המקדש

יום ט"ו באב מסמל את צניעות בני ובנות ישראל - מעלות ט"ו באב - קיום העולם עומד על לימוד תורה של בני הישיבות הקדושות - מנהגים זכר לחורבן בית המקדש - כווונות בטבילת נשים ובטבילת גברים

אורך הוידאו:

1:41:00

מספר:

258

נמסר בחודש

אב

תשס"ב

בפרשת:

עקב

• הגמרא אומרת במסכת תענית : "אמר רבן שמעון בן גמליאל: לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וביום הכיפורים שבהם בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולים, והיו אומרות: 'בחור שא עיניך'. וכל זה כי גם בשעה זו של שידוך ומציאת כלה היו הבחורים צנועים ולא מסתכלים בבנות עד שהיו צריכות לומר להם: "שא נא עיניך". כעת אתה צריך להסתכל כיאסור לאדם לקדש אשה עד שיראנה שמא תגנה עליו,וכתוב ואהבת לרעך כמוך…

• הרבה דברים חז"ל תקנו זכר למקדש כגון: נטילת לולב, סידור קערת הסדר עם זרוע, ביצה וכו', כריכת המרור עם החרוסת וכו'. וישנם דברים שתקנו זכר לחורבן בית המקדש, כדלהלן:רבן יוחנן בן זכאי התקין שיהא לולב ניטל במקדש שבעה ימים, ובירושלים ובכל העולם כולו יום אחד. ולאחר שחרב בית המקדש התקין רבן יוחנן בן זכאי זכר למקדש ליטול לולב שבעה ימים והנ"מ היא, אם יש לאדם אתרוג חסר, שביו"ט ראשון שהוא מדאורייתא אינו יכול לברך עליו, אבל בחול המועד שהוא מדרבנן יכול לברך עליו. לכתחילה טוב שיהיו כל ארבעת המינים ראויים לברכה.

ויש מחמירים ואומרים שהפסוק "ושמחתם לפני ה' אלוקיכם" מלמד שצריכים לשמוח תוך חומות ירושלים שבעת ימים כדעת הרמב"ם.מורנו ורבנו הרב הגאון הצדיק יהודה צדקה ע"ה, דודי, ראש ישיבת 'פורת יוסף' היה נוהג כל שנה ללכת לכותל המערבי עם לולב ואתרוג. הרב 'ערוך לנר' כותב: אם נטל ארבעת המינים באחת משכונות ירושלים וירד עמם לכותל – צריך לברך שנית "על נטילת לולב".אך הרב יעקב בעל 'ישא ברכה' השיג עליו וכתב: כיצד הרב בעל 'ערוך לנר' שהוא נמצא בפולניא, רצה לחייבנו בברכה שנית, שיבוא לארץ ישראל ויפסוק את הלכותיו…

• אפר על ראש החתן – "וכשהחתן נושא אשה לוקח אפר מקלה ונותן בראשו במקום הנחת התפילין" והוסיף הרמ"א: "ויש מקומות שנהגו לשבור כוס בשעת חופה" .כיום יש שלא נהגו בהנחת אפר, אך שוברים כוס מתחת החופה. ומנהגינו לומר לחתן ולכלה שביום חופתם הם צריכים לזכור את חורבן ירושלים, ועל כן החתן ששובר את הכוס יעשה זאת בשברון לב ויאמר בצער "אם אשכחך ירושלים וכו'ואין לומר 'ישר כח' וכדו'. ואם אפשר לעשות שניהם היינו אפר מקלה וכן שבירת כוס, תע"ב.מנהג בגדד הוא לקחת את כוס של חרס ולשוברה על הקיר.

• ברכת הטבילה המנהג הטוב ביותר בטבילת אשה הוא שתטבול פעם ראשונה בלי ברכה ושניה בברכה, ואז נרטבו כבר במים וכמו בטבילת כלים שטוב ללחלח את הידיים לפני טבילת הכלי כדי שיבואו מים גם במקום האחיזה ואז בטבילה השניה יגיעו המים לכל מקום. ויש נוהגות לטבול שלש או שבע פעמים, ועל מנהגים אלו נאמר 'אל תטוש תורת אמך', וכל אשה תשאל את אמה כיצד נהגו במשפחתה וכך תעשה – אלא אם כן נישאה לבן עדה אחרת שצריכה לנהוג כמנהג בעלה, ועל כן תשאל את חמותה כיצד נהגו אצלם וכך תנהג. יש אומרים שאשה מברכת לטבילתה בתוך בית הטבילה כי יש לברך בשעת הטבילה ובמקום הטבילה, על כל פנים נהגו אמותינו ואמות אמותינו לברך בתוך המקוה – למרות שזה מקום זיעה ואסור לברך שם וכמו באמבטיה שאסור לברך שם – והטעם הוא משום שיש בבריכת מי המקוה עומק לפחות עשרה טפחים והגישה לשם היא דרך מדרגות, נחשב הדבר לרשות בפני עצמה. וכשמברכת האשה ברכה זאת והבלנית אומרת "כשר" על הטבילה, המלאכים בשמים אומרים כשר. אנחנו אומרים "משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאוייבים היו לי". ידינו כבולות ואיננו יודעים להלחם באוייב, "שוא תשועת אדם", ולפעמים יש אימת מלכות זרה על המנהיגים, אך למעשה אינם צריכים לחשוש משום אומה מאומות העולם, אלא הם צריכים לדעת מה טוב לעם ישראל וכן לנהוג בלי שום חשש ופחד.אנו מבקשים מבורא עולם שינחמנו, ויחיש גאולתינו ויפדנו מכל אוייבנו וצרינו, ונזכה לגאולה, לביאת הגואל ולבנין אריאל, בעגלא ובזמן קריב ונאמר אמן.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
הדפס

אולי יעניין אותך גם:

מדוע השבת לא מברכים את החודש? פרשת ניצבים

מדוע השבת לא מברכים את החודש | פרשת ניצבים

מדוע שונה ראש חודש תשרי מכל הראשי חודשים שעליהם מכריזים? • ומה ההבדל בין שבעת ימי אבילות בר – מינן לשבעת ימי משתה של חתן וכלה • ומהי הראיה שמקצת שנה במעשים טובים הרי היא כשנה שלמה בטוב

תפילות וסגולות

סגולה לזיווג לבחור – ונוסח תפילה מיוחד

יתפלל על עצמו בכל יום בתפילה בשמע קולנו ובפרט בתפילת מנחה שידוע שאין אליהו נענה אלא בתפילת המנחה ויבקש על עצמו שהקב"ה ישלח לו את זיוגו במהרה, את הבקשה יגיד בנוסח ששגור בפיו כבן לפני אביו

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה