מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

הלכות וענייני ראש השנה התפילות והסימנים

מתי נברא העולם ומדוע בראש השנה לבדו יש שני ימים טובים? - מלכויות זכרונות ושופרות בתפילת מוסף של ראש השנה - ברכות "שהחיינו" בקידוש בתקיעת שופר - משלוח מנות בראש השנה - היתכן? - סימנם בערב ראש השנה לשנה טובה ומתוקה

אורך הוידאו:

1:29:55

מספר:

61

נמסר בחודש

אלול

תשנ"ח

בפרשת:

ניצבים

• הגמרא במסכת ראש השנה י' הביאה מחלוקת רבי אליעזר ורבי יהושוע : "תניא רבי אלעזר אומר, בתשרי נברא העולם, בתשרי נולדו אבות, בתשרי מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדו שרה, רחל ולאה, בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין, בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים, בניסן נגאלו בתשרי עתידין ליגאל. רבי יהושוע אומר: "בניסן נברא העולם בניסן נולדו אבות." הגמרא שואלת מנין אנו לומדים שבטלה עבודה בראש השנה כי כתוב 'הסירותי מסבל שכמו'. בכל החגים אנו אומרים בתפילה 'זכר ליציאת מצרים' וזה מובן. אבל כשאנו אומרים בעמידה: "את יום התרועה הזה באהבה זכר ליציאת מצרים' מה הקשר לראש השנה?, אלא מכיוון – שבטלה עבודה בראש השנה לכן זכר ליציאת מצרים

• סדר הברכות מלכויות, זכרונות ושופרות יש לשאול אם אדם אינו מכיר את כל הברכות של ר"ה האם יכול לברך רק חלק אם אין לו מחזור? ומי שהתבלבל והפך את סדר הברכות, האם צריך לחזור או לא? כתב השולחן ערוך תקצ"ג בסעיף א : "ברכות של ראש השנה ויום הכפורים מעכבות זו את זו, שאם אינו יודע כולם לא יאמר מה שיודע מהם, אלא לא יאמר כלום". ובסעיף ב: "וכן תקיעות מעכבות זו את זו. והני מילי שאינו יודע אלא מקצת הסימן שלא יעשה אותו מקצת שיודע, אבל תשר"ת תש"ת תר"ת אין מעכבין זה את – זה, ואם ידע לעשות אחד מהם, או שנים עושה". כלומר: לפי דעת השולחן ערוך אם אדם מכיר רק את ברכת שופרות ואינו מכיר את שאר הברכות, או מכיר שתים מתוך השלוש לא יברך, כי שלושת – הברכות הן חטיבה אחת. שאל הרב כה"ח תקצ"ג אות ג' ולמה לא יברך ג' ראשונות, יאמר קדושת היום וג' אחרונות? ואמנם כתב שלמעשה כך יעשה מי שאינו יודע את כל ג' הברכות המיוחדות. ומי שבלבל את הסדר של הברכות, כתב הרב כה"ח בשם סדור "עמודי השמים" של היעב"ץ שבדיעבד אינו מעכב. ומהגמרא משמע
שהסדר של הברכות מעכב, אך בדיעבד אם שינה את סדרן אינו חוזר, –
ויצא ידי חובתו.

• שהחיינו בקידוש כתב השולחן ערוך תר' ב' "בקידוש ליל שני ילבש בגד חדש או מניח פרי חדש ואומר שהחיינו ואם אין מצוי בגד חדש או פרי חדש עם כל זה יאמר שהחיינו". ראה בטור שהביא את המחלוקת בעניין שהחיינו בליל שני, ובכה"ח אות ג' לדעת השולחן ערוך יש להשתדל לשים פרי חדש על השולחן בלילה השני כדי לברך שהחיינו. אך לדעת הגאון, הבן איש חי משם רבינו האר"י הקדוש, הברכי יוסף אין צורך להתאמץ, אם יש יניח על השולחן, ואם אין יברך שהחיינו בכל מקרה.
וראה כה"ח אות ז' .

• סדר אמירת הסימנים יש האומרים שצריך להקדים את התפוח כדי שתהיה שנה מתוקה. ולדעת ה"בן איש חי" יש להקדים אכילת תמר כי יש בו כמה וכמה מעלות, התמר הוא מז' מינים הוא מתוק, גבוה, ונמשל לצדיקים צדיק כתמר יפרח. המנהג הטוב ביותר הוא ללכת הביתה לאחר התפילה, לומר את הפסוקים להצלחה, פתיחת אליהו אור זרוע לצדיק וכו' לקדש ולשתות יין טעים. ליטול ידיים לברך המוציא לטבל הפרוסה בסוכר ומלח ולאכול לפחות כזית לחם ובדיעבד יטעם מהלחם . להתחיל בתמר תחילה ולברך עליו בורא פרי העץ. ובברכתו יכוין לפטור את כל הפירות. ואינו מברך ברכה אחרונה כי זה בתוך הסעודה. אם התמר הוא מין חדש אצלו לא ישים אותו על השולחן כשעושה קידוש.

• אהבת ישראל – הרימון כולל גרגרים צפופים ומרוכזים ומדובקים זה בזה, אשכולות אשכולות מחוברים כמו ששבטי ישראל אחוזים ומלוכדים זה בזה. וביום גדול זה כשאנו קוראים בתשליך את תפילת גאון עוזנו ותפארתנו החיד"א ע"ה, ואת יג' המידות שהן בחודש זה ממש מכילתי דרחמי, יש להם חשיבות מיוחדת, מעלה מיוחדת ויש הארה מיוחדת. ולכן אנו אומרים בפתיחת ההיכל את יג' המידות לעורר את הרחמים העליונים, רחמי הקב"ה על כלל עם ישראל. יהי רצון שתכלה השנה וקללותיה, כי הקב"ה יהפוך את הקללות לברכה, יחולו עלינו ברכות טוב, והקללות "ונתנם על כל שונאיך". – אנו מתפללים לקב"ה, איננו רוצים לחכות לשנה הבאה לביאת המשיח אלא כבר השנה ב תשנ"ח לראות באחרית השנה כי שנת גאולי באה, והננו יודעים שבשנת הגאולה יהיו הרבה שינויים. התקיעות במקדש שונות "בחצוצרות וקול שופר", וכאשר נעלה – למרום הר בית קדשנו נתבונן על ה"כותל המערבי" ונזכור לו חסדי אלפי שנות תפילה ותחנונים לידו, והקב"ה יכרית את אויבינו ויסלק את שונאינו החיצוניים והפנימיים, ותהא לנו שנה טובה ומתוקה, לא מתוקה כדבש כי דבש מצאת אכול דייך, כמה אפשר לאכול – דבש? כמה אפשר לאכול סוכר? אבל מתיקות השנה תהא בלי גבולות כלל ועיקר, וכל דבר טוב אין לו גבול. ויהי רצון שה' יזכה את כולנו לשנה טובה, בריאות ופרנסה טובה, וירחם עלינו ויחיש במהרה לגאלנו, בעגלא ובזמן קריב ונאמר אמן.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
הדפס

אולי יעניין אותך גם:

אקטואליה

כוחה של תפילה

הרב מספר על תקופותו כדיין בבית הדין הרבני והתמודדות כל יום עם פסקי דין, שרק בזכות סייעתא דשמיא וכח התפילה זוכים להגיע לחקר האמת.

תפילה

דיני המסתפק בתפילה

ירושת הארץ לאברהם אבינו • שאילת גשמים בז' מרחשוון • במקרה בו מסתפק אם שאל • אמר תשעים פעם כראוי • טעה בתפילת השבת • ספקות שונים בתפילה

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה