מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

דיני ליל הסדר והכנות לחג הפסח

מרן הרב בפירושים נפלאים על יציאת מצרים ואמירת ה"הלל" בליל הסדר - דיני הזכרת "מוריד הטל" ואמירת "ותן טל לברכה" - והכאב שמרן מביע על תמיכה כלכלית של יהודים באוייבים שלנו ה' ישמור

אורך הוידאו:

1:26:05

מספר:

241

נמסר בחודש

ניסן

תשס"ב

בפרשת:

שמיני

• חז"ל אומרים בפרקי אבות עשרה נסיונות נתנסה אאע"ה ועמד בכולם להודיע כמה חיבתו של אאע"ה. שעשרה נסיונות, בסדר, למה מדגישים נתנסה אברהם אבינו? חיבתו של אברהם אבינו. אמרו המפרשים הזכירו אברהם אבינו שאנחנו זוכים ומקבלים טובה בזכותו שעמד בכל הניסיונות אומר בנו של רמב"ם לפיכך קראו התנא כאן אבינו וכך נראה לי. ז"א הזכויות של אברהם אבינו עוד ממשיכות עד היום עדיין ממשיכות הזכויות האלה.

• עשרה ניסים נעשו לאבותינו במצרים, מה העשרה האלה. אומר רבנו עובדיה מברטנורא – שנצלו מעשר מכות. המצרים קיבלו עשר מכות, הם לא קיבלו עשר מכות ואלה עשרה ניסים שנעשו לאבותינו במצרים. ועשרה נעשו על הים- והרבה רבנים כל רב מפרש מביא דוגמאות: רבנו עובדיה אומר ויבקעו המים שנעשה המים כמין אוהל ונכנסו ישראל לתוכו, שנעשה קרקעית הים יבש בלא חומר וטיט, שקרקעית הים כשדרכו בו המצרים שהיו רודפים אחרי ישראל נעשה חומר וטיט.

שנתקשו המים הנקפאים ונעשו קשים כסלעים, שנגזר הים לי"ב גזרים, שמיני – שקפאו הים כספיר, ושוהם וזכוכית כדי שיראו שבטים אחד את השני, עמוד האש היה מאיר להם בתוך הים, וכתוב וגם שתו מים היה להם מים לשתות הרי המים בתוך הים מלוחים, היה להם מים. כתוב נצבו כמו נד נוזלים.

ועשרה על הים, הם כנגד עשר נפילות שבשירת ויושע, רמה בים, טבעו בים סוף. תהומות וכסיומו, ירדו במצולות, תרעץ אויב, תהרוס קמך, נפלו כקש, צללו כעופרת – עשר נפילות של אומות העולם שנפלו ושיפלו הלאה. בכל אופן בקריעת ים סוף לא היה נס אחד אלא היו עשרה ניסים אבל זה נקרא קריעת ים סוף.

• אדם נמצא בתפילה, רוצה להגיד משיב הרוח ומוריד הגשם, צריך לומר מוריד הטל אך טעה ואמר משיב הרוח ומוריד הגשם. אז אתה גיבור לעולם ה' מחיה מתים אתה רב להושיע אז אומר מוריד הטל, מכלכל חיים בחסד, אח"כ ממשיך ונאמן אתה להחיות מתים, ברוך אתה ה' מחיה המתים. אז אם אדם אמר משיב הרוח ומוריד הגשם ונזכר בו נאמן אתה להחיות מתים אומר במקום מוריד הטל אתה גיבור לעולם ה' מחיה מתים אתה מוריד הטל. אדם בהמשך הברכה עד ונאמן אתה להחיות מתים ואמר ברוך אתה ה' הזכיר שם ה' יאמר למדני חוקך ואומר בעל הבן איש חי תחזור לאתה גיבור לעולם ה'.. מוריד הטל. לא אם אמרת ונאמן אתה להחיות מתים תגיד במקום מוריד הטל אלא מהתחלה שיהיה רצף בתפילה.

אמר ברוך אתה ה' מחיה המתים ולא אמר עדין אתה קדוש אז יש מחלוקת. יש מי שאומר תגיד במקום מוריד הטל, יש מי שאומר אחרי שקלקלת למעלה ואמרת משיב הרוח ומוריד הגשם איך מועיל לך לומר באמצע פה מוריד הטל? בשלמא בברך עלינו שלא אמרת ברך עלינו אז לא , אז אתה יכול להגיד ותן טל ומטר לברכה, אבל כאן כבר אמרת משיב הרוח ומוריד הגשם איך מועיל לתקן אחרי גמר לפני אתה קדוש?

ויש מי שאומר מה אכפת לנו כל עוד שלא התחלת ברכה שלאחריה, כאילו לא סיימת את הברכה שלפניה אתה יכול להגיד במקום. לדעת המשנ"ב לא יכול להגיד. דעת כף החיים מביא מחלוקת בדבר הזה ואמר טוב לחוש לסברה שמחמירה.

• אם אמר מוריד הגשם בימות החמה, מחזירים אותו וחוזר לראש הברכה. ואם סיים הברכה חוזר לראש התפילה. ועל זה יש מחלוקת. אם חייב לחזור לראש התפילה או לא חייב לחזור לראש התפילה. לדעת הגאון חוזר לראש התפילה, מהמשנ"ב עולה שלא חייב לחזור לראש התפילה.

אז לכן אנחנו כתבנו אם נזכר לאחר שחתם מחיה המתים ולא התחיל אתה קדוש יחזור לאתה גיבור לעולם ה'. וכתבנו בסוגריים כי יש מחלוקת בין הפוסקים כלומר אם יחזור לראש או יחזור לאתה גיבור, ואנחנו אומרים ספק ברכות להקל בכדי שלא יאמר את הברכה אולי לא חייב לחזור ולומר אותה. אבל אם התחיל לומר אתה קדוש אז אליבא דכולי עלמא חייב לחזור לראש.

וטוב שאדם יאמר 90 פעם אתה גיבור לעולם ה' לא להזכיר שם ה' אלא אתה גיבור לעולם אתה…

• תפילות זה טוב, יש לנו מצב היום קשה יש אויבים, יש אויבים מבפנים, אני אמרתי לא דרך בדיחותא אני אמרתי, היו שאלו אותי ביום שבת יש קיבלו בשבת צו 8 שאלו אותי ילכו או לא ילכו? אמרתי קיבלתם צו תלכו, חייבים ללכת ומהר גיסו את הקצינים בערב שבת, אז שאלו נלך? מה נעשה עם כלים של חמץ, נגעיל, נכשיר? אמרתי להם תלכו. אני אגיד ל40 אלף יהודים תלכו בשביל לתת לאותו רשע לאכול פיתה עם חומוס פיתה עם פול? מה זה? כתוב אם רעב שונאך האכילהו לחם לא פול ועוד שונאך לא רוצח, מות צריכים לשים לו בתוך האוכל וגמרנו, פעם אחת ולא ישנה לו, כך צריכים לנהוג עם רוצחי ישראל עם שונאי ישראל. לא אכפת להם לרצוח נשים עם ילדים גדולים, קטנים, בחורי ישיבה באמצע הלימוד רוצחים אותם, כתוב הוא יהיה פרא אדם וזה עוד פרא בלי אדם. שור כתוב פרא למוד מדבר, שור עוד אפשר לחנך אותו אלה בכלל אי אפשר לחנך אותם. צריכים להגיד להם רבותי דעו לכם זה שונא זה רוצח שופך דם האדם באדם דמו ישפך…

אבל אם לא שומעים בקולינו אנחנו נזעק להקב"ה רבוש"ע אלה לא שומעים והקב"ה שומע ויציל אותנו מידי כל אויבינו ויהי רצון שה' כלום יאבד אותם יאבד את זיכרם בעולם הזה ולא יזכר זיכרם בעולם הזה ועמ"י ילך ויעלה מעלה מעלה ונזכה אנחנו לגאולה שלמה בעגלא בזמן קריב ואמרו אמן.

וישמח לבנו בבנין בית המקדש ובביאת גואל צדק במהרה בימנו אמן.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
הדפס

אולי יעניין אותך גם:

ברכות

דיני קדימה בברכות וקדושת ארץ ישראל

דווקא פרעה הרשע גרם לאחדות עם ישראל • הסיבה למלחמה בעמלק • פירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל • סדר הקדימה בברכות • ברכת היין וברכת המוציא • כיסוי הפת בקידוש • שיעור אכילה לעניין ברכה אחרונה • דיני קדימה בברכת מזונות

תפילה

דין הטועה בתפילה והלכות שאלת גשמים

הזכרת נח לברכה • עניית ברוך הוא וברוך שמו ואמן •כשרוצה לצאת ידי חובה בברכה – היאך ינהג • בקשת גשמים • טעה או שכח לבקש • לצאת ידי חובה בחזרת הש"צ • כשמסופק אם ביקש לצאת ידי חובה מהשליח ציבור

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה