מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

מדינת חוק רק חוקי התורה | פרשת ויגש

יהודה מוכיח את יוסף שליט מצרים על התנהלותו מולם • למרות הדברים שידועים היו ליוסף, יוסף לא התאפק והתגלה לאחיו • יהודה טען באומץ שגם שליטי מצרים כפופים לחוקי התורה - תורת הנצח • לקח לדורות

אורך הוידאו:

3:46

דבר תורה לפרשת

תגיות:

תמצית דברי מרן הרב זצוק"ל:

האמת הנצחית בתוכחתו של יהודה

עוד דבר תמוה יש לעמוד בפרשה, שכן יהודה גולל בפני יוסף את כל השתלשלות העניינים ואת הקורות אותם משעה שנכנסו למצרים ובאו לפניו ועד הלום, ואינו מחדש דבר בדבריו. ויקשה איפוא מדוע לפתע פתאום אחזה ביוסף התרגשות מיוחדת ולא יכל להתאפק עד שביקש שיוציאו כל איש מעליו, הלוא הוא עצמו גלגל את הדברים כפי שיהודה מתאר לו?

אלא, הדבר יובן על פי חז"ל שמבארים מה מסתתר מאחורי הדברים של יהודה ליוסף.

הוא אמר לו שהם שוים בדרגתם, ואין לו עליו שום יתרון, שכן דרגתו במצרים היא שהוא כמלך, שפרעה הוא המלך והוא מוציא לפועל את רצונו, כך יעקב אבינו הוא מלך ואני כמלך שאני מוציא לפועל את דבריו, וגם שהמלכות מובטחת לזרעו. כמו כן, ליוסף יש חוקים, אבל גם לי יש חוקים משלי; בתורתנו כתוב שהגונב משלם פי שנים, ואם אין לו ישלם בגנבתו – ועל כן, לכל היותר תגיד שהוא גנב לך את הגביע, קח כפליים, ואפילו אם תרצה להחשיב את הגביע לשור ושה ולדרוש עליו ארבעה וחמשה, גם כן תקבל – אבל מכאן ועד לקחת אותו לעבד, אין הדבר מתקבל כלל, שכן אין מכירה לעבדות אלא אם כן אין לו, אבל הוא יש לו מה לשלם ככל אשר יושת עליו. אמר לו יוסף, שכל דבריו אמת וצדק אבל דוקא בארצם, אבל הלוא הוא נמצא במצרים, ועל פי חוקי מצרים מי שגונב חייב מיתה – ובאמת הוא מוכן לוותר לו על גזר הדין של מיתה, והוא לא יהרוג אותו, כי את הא-לוקים הוא ירא, אבל לפטרו בלא כלום אי אפשר, על כן הוא יקח אותו לעבד. אומר לו יהודה, כל דבריך הבל וריק המה, שכן אם יש בעולם חוק אמיתי וצודק, זה אך ורק בתורה,

ואין להמציא שום חוקים נגד חוקי התורה. צא וראה, אומר לו יהודה, שהגנב גונב משום שאין לו מה לאכול, ועל כן אין הדרך נכונה לעצור אותו במעצר משום כך, שכן הוא עלול לצאת מבין היושבים שם ובאמתחתו דרכים יותר מתוחכמות לִגְנֵבוֹת יותר מקצועיות – תורתנו הקדושה יודעת זאת, ומלמדת אותנו שאדם כזה שהגיע לשפל מדרגה ולחוסר התחשבות בזולת עד כדי כניסה לביתו ונטילת פרנסתו, לא יתקן דרכיו אלא אם יכנס לבית שבו יראה וילמד דרך ארץ והתחשבות מהי.

ובאמת, הדין בעבד עברי שהאדון נותן לו כל צרכיו יותר ממנו עצמו, שאם למשל יש לו רק כר אחד יתנו לעבדו והוא ישן על הארץ, וכד'. גם הקנס שהתורה הטילה על גנב, שיש לו לשלם, והוא שישלם פי שנים הוא אמיתי, שמזה יֵדָע ויבין הגנב שלא משתלם לו לגנוב כלל, ויתחנך ליזהר מדבר זה מאוד בעתיד. אומר לו יוסף, שכל מה שהוא אומר נכון, אבל אין סתירה לדברים, שכן כל מה שהוא עושה הוא משום שכך כתוב בחוקי מצרים. אומר לו יהודה, שלמרות הכל לא מעניינים אותו חוקי מצרים, אלא כל מה שמעניין אותו זה חוקי התורה הקדושה, וגם מצרים עם כל העולם כולו משועבדים לחוקי התורה הקדושה. בשלב זה כבר נסתתמו טענותיו של יוסף, ולא ידע מה לענות לו, שכן הוא ידע היטב שיהודה צודק בכל דיבור שהוא אומר, דבר דבור על אופניו ממש, תפוחי זהב במשכיות כסף, וכי יוסף יכול לחלוק על חוקי התורה וההלכה?! נוכח מצב שכזה לא יכל יוסף יותר להתאפק, והתגלה אל אחיו.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

אקטואליה

נשות הכותל – משפחה זה גבר ואישה אבא ואמא בלבד

היחס המוטעה במערכות החוק והמשפט כלפי התורה ומצוותיה לוקה בבורות מדהימה ובפרשנות מסולפת – מרן הרב מציע לכל המועמדים להחליט בעניינים שברומו של עולם ובעיקר על מנת לא להביך את עם ישראל ח"ו בעיני אומות העולם

צביעותם של חוקי הרשעים – המן אחשוורוש ודיני משפט הבינלאומי

לא פעם אנו מוצאים מנהיגי ציבור ובמיוחד מערכת המשפט שמפרשים ומחוקקים חוקים בהינף יד ומבטלים אותם באותה מהירות • אצל פרעה והמן הגזירה של להשמיד להרוג ולאבד ניתנה במחטף ובמהירות אך לבטלה… פה כל הליכי הביוקרטיה בפעולה • על חוק, משפט, וצביעות רוממות שלטון הצחוק

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה