מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

דיני שאלת טל וברכת השנים

כל דיני אמירת "מוריד הטל" וב"טללי ברכה" וכו' בין אם טעה בתחילת תפילת שמונה עשרה או באמצעה - עניין קריעת ים סוף ושביעי של פסח

אורך הוידאו:

1:02:59

מספר:

146

נמסר בחודש

ניסן

תש"ס

בפרשת:

אחרי מות

• אמר "אתה גיבור לעולם ה'" ואמר משיב הרוח ומוריד הגשם ועד שהגיע ונאמן אתה להחיות מתים, נזכר, חוזר לאתה גיבור לפי כל השיטות.

אמר "ברוך אתה ה'" ועוד לא אמר "מחיה המתים" דעת הפרי מגדים לא חוזקר. דעת הריטב"א יכול לומר "למדני חוקך" ובזה גם המשנ"ב מודה שיכול לומר "למדני חוקך". ובזה אין מחלוקת, כולם מודים אמר ברוך אתה ה' יאמר למדני חוקך. אח"כ יחזור לאתה גיבור לעולם ה', ברוך אתה ה' מחיה המתים

אמר ברוך אתה ה' מחיה המתים- אתה קדוש ונזכר שלא אמר משיב הרוח ומוריד הגשם ולא אמר מוריד הטל אז כולם מודים שחוזר לראש.

• לברכה השניה, לברכנו. קודם כל יש הבדל הרי בין אשכנזים לספרדים בעצם העניין ברכנו וברך עלינו, אנחנו הרי בקיץ אומרים ברכנו ובחורף אנחנו אומרים ברך עלנו אצל האשכנזים כל השנה כולה הם אומרים ברך עלינו. אבל מה, הם בקיץ אומרים ותן ברכה או טל וברכה כל אחד לפי הגרסה שלו ובחורף אומרים ותן טל ומטר לברכה, זה ההבדל בין זה.

אבל בכל אופן בברכה התשיעית (נכנה זו "הברכה תשיעית" שלא נחליף אשכנזים וספרדים) פה כבר אין שום מחלוקת בין הפוסקים, לא ספרדים ולא אשכנזים למרות שיש חילוקי דעות יש חולקים אבל למעשה אין שום מחלוקת. דהיינו אדם התחיל ברכה תשיעית או "ברכנו" או "ברך עלינו" ואמר ותן טל ומטר לברכה, אמר. כל עוד שלא אמר "ברוך אתה ה'" אז יכול לחזור ולתקן את זה. ה"בן איש חי" נותן עצה, שלא יחזור מיד ויגיד "ברכנו" ותן טל ומטר לברכה" , אלא תפסיק, הרי אתה אמרת עכשיו משיב הרוח, אמרת ותן טל ומטר לברכה, תפסיק, תנוח 4 שניות, תתחיל את הברכה הזו מהתחלה כדי שלא יהיה רצף של הברכה. אז תפסיק ותתחיל בברכה הראשונה. בסדר, זה כולם מודים.

אמרת "ברוך אתה ה'" עוד לא אמרת מברך השנים יאמר "ברוך אתה ה' למדני חוקך" ויחזור ויאמר את תחילת הברכה או ברכנו או ברך עלינו לפי האשכנזים או לפי הספרדים ברכה תשיעית.

אמר "ברוך אתה ה' מברך השנים" לכל הדעות גם לדעת שסוברים שאם אדם אתה חייב לחזור לברכה תשיעית ואתה יוצא ידי חובה.

התחלת תקע בשופר גדול, תפסיק ותחזור לברכה תשיעית. אין, בשמע קולנו אתה לא יכול לתקן את זה. זה לא כמו בחורף אם אדם לא אמר יכול לומר בשמע קולנו ותן טל ומטר לברכה . פה אתה לא יכול לתקן. כי כבר הזכרת דבר שהוא נזק, גשמים בסוף ניסן זה נזק לתבואה. ולכן זה נקרא קללה. ולכן צריך לתקן ולומר את הברכה הזו ובזה כולם מודים.

• נתפלל לפני בורא עולם, רבוש"ע קרע רוע גזר דיננו, כמו שקרעת בקריעת ים סוף והעברת אותם בתוך הים בזכות התורה, כמה תורה יש היום, כמה לימוד תורה יש היום, איפה היה מעולם כמו בזמן הזה, הקב"ה יראה את ולמדי התורה עוסקים בתורה ומקיימים את המצוות ועושים חסד תעשה עמנו בצדקה תכונני. בזכות מצות הצדקה נזכה לגאולה שלמה בעגלה ובזמן קריב ואמרו אמן.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
הדפס

אולי יעניין אותך גם:

הלכות ראש חודש ויעלה ויבוא

השפע שמושפע מארץ ישראל לכל העולם כולו • הזכרת ובקשת הגשמים • בקשת גשמים בברכת השנים • כשטעה או שכח או מסופק אם הזכיר או ביקש • אמירת "רצה והחליצנו" ו"יעלה ויבוא" בשבת ראש חודש

תפילה

הלכות שאלת גשמים, ותן טל ומטר

מעלותיו של נח ובמיוחד במעלת ה"תמימות" • השפע מארץ ישראל שמושפע לכל העולם כולו • הזכרת הגשמים ובקשת גשמים בברכת השנים • כשטעה או שכח להזכיר או לבקש גשם • מסופק אם ביקש או הזכיר גשם

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה