מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

קנית בגדים חדשים בתשעת הימים

הלכות והנהגות לתשעת הימים החל מראש חודש אב עד תשעה באב - האם מותר לאכול בשר במוצאי תשעה באב? - האם יש היתר לשמוע מוזיקה ולאכול בשר בסעודות מצווה

אורך הוידאו:

55:07

מספר:

256

נמסר בחודש

תמוז

תשס"ב

בפרשת:

דברים

• הבא"ח מביא: אסור מכח המנהג לאכול בשר ולשתות יין בשבוע שחל בו תשעה באב ויש נוהגים בזה מר"ח ויש נוהגים בזה משבעה עשר בתמוז. ופה אצלנו בבגדד נוהגים איסור מליל שני של ר"ח עד ליל עשירי.

כי ביום ט' באב נוהגים לשחוט בהמתא בשביל עשירי. כן נהגו בבגדד שגם בסעודת ברית מילה אין אוכלים בשר בימים אלו.

יש לו פה חומרא ויש לו פה קולא.

קולא שבמוצאי תשעה באב מותר לאכול בשר. אנו לא נוהגים ככה אלא משום עיצומו של יום אנחנו לא אוכלים בשר ולא רק זה, אנחנו מחמירים בחומרות של תשעה באב עד יום עשירי באב בצהריים. אבל בשנה שיחול יום חמישי ויום שישי שאחריו י' באב אף על פי כן בשר נוהגים לא לאכול אך ללכת להסתפר ולהתרחץ לכבוד שבת הכל מותר במוצאי תשעה באב.

• "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה" ואמר רבי ישמעאל מיום שחרב בית המקדש דין הוא שנגזור עלינו לא לאכול בשר ולא לשתות יין אבל אין גוזרים גזירה על הציבור אא"כ רוב הציבור יכול לעמוד בה.

ומיום שפשטה המלכות הרשעה שגוזרת עלינו גזירות רעות וקשות ומבטלת מאתנו תורה ומצוות ואין מניחים אותנו להיכנס לשבוע הבן כלומר לפדיון ולברית אז יגזור עלינו גם גזירות כאלה אז זרעו של אברהם יכלה? אלא הלך להם לישראל. ז"א למעשה מזמן החורבן היו לא לאכול בשר ולא לשתות יין זכר לביטול קורבן התמיד ולביטול ניסוך המים אבל אי אפשר לגזור גזירה על הציבור אז לכן אומר הב"י נהגו מר"ח אב והלאה לא לאכול בשר ולא לשתות יין או יש שנהגו רק בשבוע שחל בו תשעה באב לא לאכול בשר ולא לשתות יין אז זה במקום מה שנהגו בזמנו של רבי יהושוע לא לאכול בשר בכלל ולא לשתות יין בכלל.

• צריכים להזהר כל השנה כולה משירי עגבים משירים ששומעים ברדיו ובפרט מר"ח אב והלאה, ובשבוע בחל בו תשעה באב גם שירים שמותרים לשמוע אותם גם שירי קודש אסור לשמוע אותם. אבל אדם שי לו שמחה של בר מצוה או ברית מילה מותר לשיר בפה אבל לא כלי שיר. כלי שיר פירושו אפילו הקלטה יש בה כלי שירה כל זה אסור כבר מיז' בתמוז.

• בתשעה באב אחר הצהריים אומר הרב חיד"א רבות בנות היו קמות אחה"צ מנקות את הבית והיו גם מסיידות את הבית בתשעה באב אחר הצהריים. החיד"א כותב שפעם אחת רצה לבטל את זה, חזר בו ואמר שמנקים את הבית אחה"צ, שיושבים אחה"צ על כיסא כמו שאומר האר"י הק' איך אנחנו אומרים נחמו אחה"צ ביום תשעה באב הרי אסור לומר דברי תורה ונחמה בתשעה באב, הנחמה היא חלק מזה שזוכרים את החורבן ומבקשים נחמה.

• יהי רצון שהקב"ה יזכה אותנו שהשנה יהפוך לנו את הימים האלה כולם לטובה לששון ולשמחה ואנחנו צריכים לדעת והאמת והשלום אהבו. עמ"י בלי תורה לא יכולה להיות שנא' ויבואו מדבר סיני ויחנו במדבר ויחן שם ישראל כנגד ההר באהבה ואחוה ואחדות וזה רק ע"י לימוד תורה.
יהי רצון שנזכה לגאולה שלמה בעגלה ובזמן קריב אמן.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
הדפס

אולי יעניין אותך גם:

תשעה באב בהלכה ובאגדה

הדברים הקשים שאירעו בתשעה באב – האם המנהג הנכון הוא להניח תפילין בתפילת שחרית או במנחה – המנהגים בסעודה מפסקת ובערב תשעה באב – האם מותר ללמוד תורה בתשעה באב? – חצות היום בתשעה באב ומוצאי התענית

עשרה בטבת בהלכה ובאגדה

תענית עשרה בטבת • אבילות על החורבן • יום צום – יום תשובה • גזירת תעניות ציבור • נוסח תפילת ענינו • מתי אומרים עננו • קריאת התורה בתענית • דיני תענית חלום

שבת חזון ותשעה באב שחל בשבת – ונדחה

תשעה באב שחל בשבת – לא נוהגים באותה שבת שום מנהגי אבלות • בסעודה שלישית שהיא סעודה המפסקת אוכל כסעודת שלמה בשעתו • צורת הבדלה במוצאי שבת זו • אמירת "עננו" ו"נחם" וברכת הלבנה במוצאי תשעה באב

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה