מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

משה רבינו וגאולת ישראל | פרשת שמות

נפשו של משה רבינו ע"ה רגישה מאוד לעוול ולאי צדק - החל מהכאת איש עברי ועד הצלת בנות יתרו • רחמנותו של משה על הצאן • מדוע אם כן משה מפקפק באמונתם של ישראל בעת בוא הגאולה • סדר הגאולה בעבר ובעתיד

אורך הוידאו:

10:10

דבר תורה לפרשת

דברי מרן הרב זצוק"ל:

רש"י בפרשה הביא שמשה רבנו היה רגיש מאוד.

ראה שני אחדים מתקוטטים – למה אתם מתקוטטים? ראה איש מצרי מכה איש עברי, צועק עליו הורג אותו. לא יכול לסבול עוול, לא יכול לסבול. הולך רואה במדין בנות שזורקים אותן בתוך הבאר, הולך ומושיע אותן, מוציא אותן. מה אכפת לך אתה להוציא אותן? אולי מגיע להן המוות? מה אתה מתערב? ויקם משה ויושיען, מה אכפת לך אותה? לא, הוא לא יכול לסבול עוול, לא יכול לסבול! בורח לו גדי, בורח לו גדי, אז רץ אחריו, לוקח אותו, מרים אותו ובוכה יחד עם הגדי, מרחם על הגדי – רחמן! כשהוא כל כך רחמן, בא הקב"ה ומדבר אתו כל כך כל כך קשה מאוד לראות איך שה' מדבר אתו, לשמוע…:

(שמות ג, ז-י) וַיֹּאמֶר ה' רָאֹה רָאִיתִי אֶת עֳנִי עַמִּי אֲשֶׁר בְּמִצְרָיִם וְאֶת צַעֲקָתָם שָׁמַעְתִּי מִפְּנֵי נֹגְשָׂיו כִּי יָדַעְתִּי אֶת מַכְאֹבָיו. וָאֵרֵד לְהַצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם וּלְהַעֲלֹתוֹ מִן הָאָרֶץ הַהִוא אֶל אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ אֶל מְקוֹם הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי. וְעַתָּה הִנֵּה צַעֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָה אֵלָי וְגַם רָאִיתִי אֶת הַלַּחַץ אֲשֶׁר מִצְרַיִם לֹחֲצִים אֹתָם. וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם'.

כאילו ה' מתחנן לפניו, כל כך מאריך לו, היה אומר לו תלך! תלך כי פרעה… צעק עליו, כי צריך להוציא את בני ישראל ממצרים! מה ה' כל כך מאריך, מאריך, מאריך, משכנע את משה רבנו?

טוב. אחרי שה' אומר לו ואומר לו, בא משה ואומר [בנימת התנצלות] (שם, י"א): 'וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל הָאֱלֹקִים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם'. אומר, מה אתה מתחמק? מה אתה מתחמק? לך! אומר לו ה' (שם, י"ב): 'וַיֹּאמֶר כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹקִים עַל הָהָר הַזֶּה'.

אז בא רש"י ממעיט מעט את ההתנגדות של משה, הוא אומר: "רבונו של עולם, אני לא ראוי, מי אני אשר אלך, אני לא ראוי, ועוד, הם לא ראויים, הם גוי מקרב גוי, מלשין אחד על השני, רבים אחד עם השני, אז אנחנו, הם לא ראויים לצאת ממצרים עוד לפני הזמן. אומר לו ה', אתה אל תגיד לי, אני אגיד לך: "כי אהיה עמך" – אומר האור החיים הקדוש , "אהיה עמך" אתה אומר לא נעים לך לדבר עם מלך? מעתה גדולתך גדולה מגדולתו, וכתרך גדול מכתרו. אתה אומר מי אנוכי?! מה זה "מי אנוכי", אני שלחתי אותך!! הקב"ה שולח אותך! מי זה פרעה? מי זה שרים אחרים

בעולם כולם שמדברים נגד עם ישראל, מי הם?! הרי אתה יותר גדול מהם, מה אתה פוחד מהם? אני אומר לך אתה גדול מהם!! זה תשובה.

 

אתה אומר ישראל לא ראויים?! "בהוציאך את העם תעבדון את האלוקים על ההר הזה, הם עתידים לקבל תורה, ועל סמך זה שעתידים לקבל תורה הם ראויים – תשובות…

 

בא משה רבנו הלאה אומר משה, 'הנה אנוכי בא ואמרו לי מה שמו, מה אומר אליהם?' שואל הצדיק והחסיד האדמו"ר המלובן המקובל האלוקי הגאון רבי יעקב אבוחצירא זכותו יגן עלינו ועליכם ועל כל עמו ישראל, שהשבוע ההילולא שלו, אומר, משה רבנו אומר ואמרו לי מה שמו, אתה שותה מים אתה לא מברך שהכל נהיה בדברו? "ברוך אתה ה'"? אתה לא ידוע את שם ה'?! לא יודע?! אתה שואל את ה', יגידו לי מה שמו? תגיד להם "ברוך אתה ה'"!! אתה לא יודע? יודע! מה אתה שואל שאלות? מה תגיד, אני לא יודע, אומר הרב אני אגיד לכם הוכחה שמשה רבנו יודע! הוכחה אומר, ואמרו, יגיד 'ואמרו מה שמו מה אומר אליהם', או 'ואמרו מה שמו', לא, 'ואמרו לי', אחרי למ"ד: יו"ד, אחרי "מה", שם ה"א – אות ה"א, אחרי "לו" יש אות וא"ו, אחרי "מה" עוד הפעם אות ה"א, הרי יו"ד ק"ה וא"ו ק"ה, הנה אתה יודע יו"ד ק"ה וא"ו ק"ה, הנה אתה יודע!! אז מה אתה אומר 'ואמרו לי מה שמו מה אומר אליהם'? אתה מברך כל בוקר ברוך אתה ה', אתה יודע שם ה' ואתה יודע מה שמו! אומר משה, אני יודע, אבל אני, איך אני אגיד להם? איזה שם? הקב"ה יש לו קל, רחום, חנון, יש לו הרבה שמות, ובאיזה שם הם ראויים להגאל? אמר לו הקב"ה בשם אהי"ה, אומר הרב, "אהי"ה אשר אהי"ה", תקח את אהי"ה בגי' 21, אהי"ה אשר אהי"ה זה 21 כפול 21 הרי 421 כמניין אמ"ת, בשם אמ"ת אומר הקב"ה אני אגאל את עם ישראל.

 

טוב. קיבל תשובה. אחר כך בא משה רבנו ואומר להקב"ה, אני אלך אולי לא ישמעו בקולי, לא יאמינו לי, לא ישמעו בקולי, לא נראה אליך ה'? אני אומר לך, אומר האור החיים הקדוש, ה' אמר לך ישמעו בקולך! ויאמינו לך, מה אתה אומר לא יאמינו, מה אתה כל כך מתחמק – חס וחלילה – לא ראוי לומר מתחמק, לא רוצה ללכת בשליחות של הקב"ה. אז אמר לו קח את הנחש, ויאמינו לך, קח מים ויאמינו לך, הבא ידך אל חיקך ויאמינו לך, רואה משה שאין מה לעשות, 'ויאמר משה אל ה' בי אדוני', עכשו משה מדבר בלשון ענוה, בהכנעה, התווכחתי אתך לא הצלחתי, עכשו בי אדוני, לא איש דברים אנוכי, אני לא ידוע לדבר, גם תמול גם שלשום, ואני לא יכול ללכת, מה אתה רוצה ממני? אם תשלח אותי, גם ככה יצעק עליי פרעה, אמר לו ה' מי שם פה לאדם, אני אתן לך רפואה שלמה, מה אתה דואג?

 

עכשיו, כשה' מלמד אותו את משה את סדרי הגאולה, איך כתוב? היו הולכים לבקעת ארבל וראו את העמוד השחר עולה, לאט לאט, אמר לו כך גאולתם של ישראל אילת השחר, קמעא קמעא, לא בבת אחת!

 

אנחנו אומרים, רבונו של עולם, קמעא קמעא כבר עבר! די עבר ה"קמעא" הזאת! עכשו "הנץ החמה" תן לצאת לחמה להאיר, "כי החושך יכסה ארץ וערפל לאומים, ועליהם יזרח ה' וכבודו עליהם יראה", כבר עבר הכל! איך אמר משה רבנו, אמר לו עכשו תגאל אותנו, אמר לו חכה עד שיקבלו את העשר מכות, אז אמר לו ה' למשה, תמתין, אמר לו לא, אני מוותר על העשר מכות, אמר לו אבל אני לא מוותר, למה? ה' הבטיח! "דן אנוכי"! עכשו לא כתוב "דן אנוכי" על הגויים שלנו, ה' ידין אותם או לא ידין אותם, עכשו יבוא המשיח וידין אותם כמו שכתוב בהפטרה שכל אחד יקבל את עושנו, אנחנו רוצים את הגאולה כבר מהר, שיהיה בעגלא ובזמן קריב ואמרו אמן. 

 

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

אקטואליה

רוצים משיח עכשיו!!!

בימים ההם בזמן הזה כמו שנושענו בימי החשמונאים כך מצפים היום לביאת המשיח.

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה