מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

עשרת ימי התשובה וערב יום הכיפורים

מה פירוש המדרש : "כל באי עולם עוברין לפניו כבני מרון" ? - איך נותנים נתינת צדקה מהודרת? - תפילות ימים נוראים ועשרת ימי תשובה - פירוש התוספות שבתפילה "זכרנו לחיים" וכו' - מעלת שמירת השבת וגודל עוון חילול השבת

אורך הוידאו:

1:20:59

מספר:

62

נמסר בחודש

תשרי

תשנ"ט

בפרשת:

וילך

• לפי הזוהר הקדוש שאנו קוראים בליל ר"ה יעקב אבינו הלך לאביו יצחק לקבל ברכות ביום ראש השנה ויצחק אבינו אמר עליו "ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ה' " ולפי רש"י תולדות והמדרשים, זה היה בערב פסח, והיות ולפי הזוה"ק זה היה בראש השנה, ודרשו חז"ל מהו כריח שדה 'חקל תפוחין קדישין' כלומר זהו הריח של תפוחין דגן עדן, לכן – אנו לוקחים תפוח בדבש.

• כאשר אדם נותן לעני בגדים בצדקה, אל יתן לו מלוכלכים וקרועים וחסרי כפתורים, אלא יקיים בהם 'זה אלי ואנוהו' יתקנם, יתפרם ויתנם נאים לעשות רצון הבורא יתעלה ויתברך שמו לעד . שואל את האשה "מה לעשות לך, היש לדבר לך אל המלך או אל שר הצבא ותאמר בתוך עמי אנכי יושבת".

• אמר רבה בר חנינה סבא משמיה דרב כל השנה כולה אדם מתפלל הא-ל הקדוש, מלך אוהב צדקה ומשפט חוץ מעשרה ימים שבין ראש השנה ויום הכיפורים שמתפלל המלך הקדוש והמלך המשפט ורבי אליעזר אומר אפילו אמר הא-ל הקדוש יצא שנאמר ויגבה ה' צבאות במשפט והא-ל הקדוש נקדש בצדקה, אימתי ויגבה ה' צבאות במשפט אלו עשרה ימים שבין ר"ה ועד יוה"כ, וקאמר הקל הקדוש מאי הוי עלה? אמר רב יוסף הא-ל הקדוש ומלך אוהב צדקה ומשפט רבה אמר המלך הקדוש והמלך המשפט והלכתא כרבה. וכתב רש"י המלך הקדוש לפי שבימים אלו הוא מראה מלכותו לשפוט את העולם המלך המשפט כמו מלך המשפט. עיי"ש. טעה ואמר הא-ל הקדוש נחלקו הראשונים דעת תוס' ברכות יב: דאם לא אמר מחזירין אותו. בתלמידי רבינו יונה מביא דעה שבדיעבד אין מחזירין אותו. להלכה פסק בשו"ע בעשרת ימי תשובה אומר המלך הקדוש ואם טעה ואמר הקל הקדוש חוזר לראש התפילה ואם ש"צ הוא חוזר לראש התפילה ואומר גם קדושה עוד פעם. בא"ח נצבים י"ז .

• לגבי החילולי שבת יש להעמיד דברים שאמרו בזמנו על דיוקם. שמירת שבת היא חשובה לאין ערוך והשומר שבת מעיד כלפי העולם שהקב"ה בראו בששה ימים וביום השביעי שבת וינפש ומי שמחלל שבת כופר במעשה בראשית ויש לו דין מומר לכל התורה. ואעפ"י כן כאשר יש צורך לחלל שבת ח"ו בעניין פיקוח נפש אין לוקחים גוי שיעשה זאת אלא דווקא יהודי אם ישנו והטעם לכך שמא הגוי יתעכב או יזלזל בטיפול ועוד שמא יטעו להבא לומר שאין לחלל שבת בפיקוח נפש ע"י יהודי עיין שו"ע סי' שכ"ח סע' י"ב וכל הזריז לחלל שבת בדבר שיש בו סכנה הרי זה משובח שם סע' י"ג . אמנם דין זה אינו מבטל את המושג "גוי של שבת" ואפשר להיעזר בו במקרה של צורך מיוחד ועיין שו"ע או"ח סימן ש"ז ובפרט למנוע חילול ה' וחילול שבת בפרהסיה בריש גלי ובמחיאות כפים. וע"כ גם במקרה של חילול השבת הפומבי של העברת ה"טורבינות" בשבת דווקא, צריכים ואפשר להעבירם ביום חול ויש הרבה דרכים אם רוצים. אבל בעוונות העבירו בליל שבת עם הרבה חילול ה'. וע"כ השבנו שאפשר להשתמש בגוי וזאת בחמישה תנאים כנגד חמישה חומשי תורה ונגד עין הרע ובתנאי שיקבלו את כולם:
א. יטענו את המטענים על המשואות בערב שבת.
ב. נהג בפועל יהיה גוי וכן כל העובדים.
ג. גם השוטרים והמאבטחים יהיו דווקא גויים ולא יהודים.
ד. ייסעו רצוף בלילה ואף שיחסמו כל התנועה בליל שבת ולא ייסעו במכוניות מרמת השרון ועד אשקלון כל הכביש שיהא פנוי רק להסעת הטורבינות – אדרבה! יתכבדו הנוסעים וישבו בביתם. יקדשו לכבוד שבת "וינוחו בו כל ישראל מקדשי שמך".
ה. כשהגיעו לאשקלון לא יפרקו הציוד עד מוצאי שבת וה' הטוב יכפר בעד כלל עם ישראל!

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
הדפס

אולי יעניין אותך גם:

תפילה

דין הטועה בתפילה והלכות שאלת גשמים

הזכרת נח לברכה • עניית ברוך הוא וברוך שמו ואמן •כשרוצה לצאת ידי חובה בברכה – היאך ינהג • בקשת גשמים • טעה או שכח לבקש • לצאת ידי חובה בחזרת הש"צ • כשמסופק אם ביקש לצאת ידי חובה מהשליח ציבור

תוכנית רדיו – שאלות ותשובות – ערב שבת כי תצא

פסיקת ההלכה בארץ ישראל – האם בארץ ישראל יש להמשיך לפי פסיקתו של מרן הבן איש חי או לשנות כדעת מרן השולחן ערוך? – עד כמה חייבים להוציא הוצאות לכבוד שבת קודש – אפו עוגה מקמח שאינו מנופה – מה דינה של העוגה – שעון שבת בפלאטה ובתאורה

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה