מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

פורים המשולש בהלכה ובאגדה

כל דיני ערב פורים תענית אסתר - והמצוות היקרות והמעלות הנשגבות שיש ביום הפורים מקרא מגילה מתנות לאביונים משלוח מנות וסעודת פורים

אורך הוידאו:

1:30:15

מספר:

190

נמסר בחודש

אדר

תשס"א

בפרשת:

תצוה

בנושא:

• הצום של שלושה ימים שאמרה אסתר למרדכי לצום כל עמ"י שלושת ימים לילה ויום. מה פירוש לילה ויום? אומר הריב"ש הלילה כך היה: היה צאת הכוכבים אמר להם תאכלו אח"כ תצומו לילה ויום. מחר בערב אותו הדבר תעשו. תצומו עד צאת הכוכבים תאכלו ותמשיכו. מהגמרא משמע שהם צמו גם בליל פסח, זה היה שלושה ימים רצופים לילה ויום…

מרן הבית יוסף היה לו מלאך. מלאך מגיד, שאל מרן הבית יוסף את המלאך, למה אנחנו צריכים לצום בצום אסתר? אסתר לו צמה בערב פורים, ומה תגיד מה שאמרה להם צומו עלי שלושה ימים, אז תצום שלושה ימים או נצום בניסן כמו שהיה המעשה. אמר לו בלשון הזה: שיש קטרוג בשמים על שעמ"י אוכלים ושותים ושמחים בפורים, בכדי לבטל את הקטרוג צמים בערב פורים.

המקטרגים , המשטינים לא נח להם שעמ"י שמח, אוכלים, שותים, שמחים.. יש קטרוג בשמים ובעודם אוכלים שמחים שותים איך קטרוג? לכן צמים.

וכבר אמרו דרך רמז "והסר השטן מלפנינו ומאחרנו" בערב כיפור אוכלים, ואח"כ צמים, כשאנחנו אוכלים בערב כיפור אז השטן מקטרג, אוכלים אוכלים, אומרים להם מחר צמים.

יש מי שאומר שהשטן בא לבלבל את האדם לפני שהוא מקיים מצווה, לא מצליח אומר לו טוב תצום. קם ב3:00 4:00 רוצה לשתות משהו אומר לו לא, אם אתה צם תצום עד הסוף תצום, אז הוא צם הוא לא שותה כלום.

ביום צמא לא מרגיש טוב כואב לו הגרון, חולה, והוא צם. בערב הוא אומר לו אשרך ואשרי חלקך איזה גיבור אתה, אתה ניצחת את יצה"ר ניצחת אותו. מגיע לך כבוד בשמים, איזה מעלה חשובה , ומגביה שפלים עד מרום. מגביה אותו עד למעלה, מתחיל להתגאות, אני צמתי.. על בעל גאווה אומר הקב"ה אני בית גאים ישנא ה', אני לא אוהב גאים.לכן צריכים להיזהר מלפננו ומאחרנו מכל הכיוונים אנחנו צריכים להיזהר מהמקטרגים על עמ"י.

בערב פורים היה מנהג אצל חכמי אשכנז לפני מנחה נותנים זכר למחצית השקל. והמנהג שלהם היה שנותנים זכר למחצית השקל אחרי מנחה.

במסכת סופרים כתוב לפני שבת זכור נותנים. י"א שבפרשת שקלים אם אתה קורא לפני ר"ח אדר תתן מחצית השקל. נהגו לתת הכי קרוב ליום פורים, כנגד עמלק וגם שבא המן ואמר "עשרת אלפים שקל כסף אשקול ע"י עושי המלאכה" אמר הקב"ה כבר הקדימו שקליהם לדברים שלך. להחרים ממנו את הדברים האלו כולם.

• ומתנות לאביונים – וחייב לחלק לעניים ביום פורים ואין פוחתים משני עניים, מתנה אחת. מעות או מיני תבשילין או מיני אוכלין. למה למעלה במשלוח מנות לא כתב מעות. ופה הוא כותב מעות? אומר תרומת הדשן מכאן משמע שאם אדם שולח לחברו מעות, כסף לא יצא ידי חובה.

מכיוון שיש בזה אהבה ואחוה שטורחים ללכת לשוק לקנות את הפירות האלה ולבשל אותם ולהכין אוכל, מה שאין כן אם אדם ישלח את המעות האלה 5 דקות לפני השקיעה ועד שיקנה, החנויות סגורות…

לעומת זאת במתנות לאביונים טוב מעות מאשר אוכל. למה? זה ישלח לו לדוגמא צלחת בשר, זה ישלח לו צלחת עוף, זה ישלח לו דגים, זה ישלח לו ככה, יהיה לו עשרה מנות דגים,,, כמה יכול לאכול? אבל כסף יכול מה שירצה לאכול ומה שלא ישתמש בזה לאח"כ. בזה מעות. או שולח לו סדין. סדינים שולח לו למשלוח מנות, אומר לא מועיל סדינים, אוכל, דבר שאוכלים אותו תשלח.

מה יהיה הדין אם אדם נותן לעני צ'ק? נגיד סכום של 100 שקל. ונותן תא זה ביום שישי אחה"צ, מה יעשה בצ'ק הזה? החנויות חצי סגורות, הבנק סגור, הבנקאים ביום שישי סוגרים את הבנק, למה. פוחדים שהקופאי שהוא שיכור ייתן יותר כסף. הכל סגור מה יעשה בצ'ק הזה? עד שיחפש חנות במחנה יהודה שפתוחה יאמרו לו מי מכיר אותך אולי הצ'ק הזה מזויף? מסכן העני יתבייש על כן צריך לתת לו כסף בעין. אלא אם כן יש לו חנות מכולת קרובה שמכירים את העני הזה, מכירים שהו מביא להם צ'ק אמיתי אין הכי נאמי בבוקר זה יעזור בסכום הזה בצ'ק שלו.

• היה פעם חכם אחד שאימץ ילד וגידל אותו וטיפל בו כדבעי ובחתונה עשה לו כל מה שצריך לחתונה, אחרי כל זה בא הבן ואמר לאבא אני מודה לך על כל מה שעשית לי, אומר לו מה את חושב שאתה בן מאומץ שאתה מודה לי? אתה בן שלי אז אני עושה לך כל מה שאני צריך לעדות לך. אמר אתה אמרת לי, אמר כן אתה מאומץ בשם אבל בפועל אתה כמו הבן שלי. עמד הרב ואמר רבוש"ע אנחנו בניך בני רחומך, מה תאמר מכרת אותנו לאומות, אנחנו לא רוצים את המכירה הזאת תאמץ אותנו בחזרה ותעשה כמו הילד הזה שיאמר תודה רבה יאמץ אותנו הקב"ה כבן ממש ונזכה לגאולה שלמה בעגלה ובזמן קריב ואמרו אמן.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
הדפס

אולי יעניין אותך גם:

צדקה

האם אני נקרא "נדיב לב"?

הזהירות והמחשבה בנתינת צדקה ובקבלת נדרים – ואימתי אף התרת נדרים לא תעזור – אין להחליף כסף שיועד למקום מסויים למקום צדקה אחר אלא בתנאים מיוחדים

מה ההבדל בין המן הרשע לפרעה האכזר?

בפורים אנו מחויבים למחות את זכר המן האגגי • לעומת זאת על רשע לא פחות אכזר – פרעה, לא נצטוינו למחות את שמו כמו המן הרשע • האם לפרעה יש פרוטקציה שאין להמן?

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה