מבית דרכי הוראה לרבנים

ברית ללא ברית

כל המוזמנים כבר הגיעו, וביניהם אנשים חשובים. אם יבטלו את הברית יהיה מזה חילול השם גדול. האם יעשה ברית בשבת? על הפיתרון ההלכתי המבריק והמכבד

מתוך הספר

אביהם של ישראל חלק חמישי

בנושא:

שבת אחת הגיע מוהל בשאלה לפני הרב זצ"ל. הוא הוזמן לברית שצריכה להיות בשבת זו. והנה לפני שעה קלה אמר לו אבי הבן שהילד הזה הוא "יוצא דופן", שנולד בניתוח ולא בלידה טבעית. על-פי ההלכה, מי שנולד בצורה כזאת לא יכול להיות נימול בשבת.

שאל המוהל מה יעשה, כל המוזמנים כבר הגיעו, וביניהם אנשים חשובים. אם יבטלו את הברית יהיה מזה חילול השם גדול. האם יעשה ברית בשבת?

אמר לו הרב: אתה מוהל זריז. מה שעליך לעשות הוא לברך את כל הברכות בקול. במקום לומר שם ה', תגיד "השם" בהבלעה. תנגן באריכות במילים האחרות של הברכה. אחר כך תפתח את החיתול, תטפל בילד ותחכה שהוא יבכה קצת. במהירות תחבוש אותו עם יוד וחומרי חבישה ותסגור את החיתול.

להורים תגיד שלא יפתחו את התחבושת עד למחרת. ביום המחר תבוא להוריד את התחבושת, תציע להורים לצאת מהחדר על-מנת שלא יתעלפו מהדם, וכשהם בחוץ תעשה את הברית במהירות ותחבוש שנית.

למחרת חזר המוהל ואמר שעשה כדברי הרב. אף אחד לא שם לב לכך שלא נערכה ברית בשבת אלא ביום ראשון. בשבת כולם היו עסוקים באוכל ובברכות ולא שמו לב שלא נערכה ברית. וביום ראשון הוא בירך את הברכות לעצמו, כי ברכה שבורכה ביחיד בברית – תופסת.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

סיפורים נוספים

לאחר פטירתו

מי יראה את המשיח?

אנו אומרים לבבא סאלי: תעמוד בתפילה על עם ישראל. ואנו אומרים: רבש"ע, אתה אבינו, אתה מלכנו, אתה מושיענו, אתה תושיענו! ותשועת ה' כהרף עין, ונזכה לגאולה שלמה בעגלא ובזמן קריב

קדושה

קידוש טרם קידושין

הסבא שלך עשה אתנו טובה גדולה. בתי כבר עברה את גיל שלושים ועדיין לא נישאה. היינו מודאגים. באתי אל הרב ושאלתי אותו מה לעשות. הרב שאל אותי האם עשינו לבתנו סעודת הודיה כשהיא נולדה, והשבתי שעשינו. הרב המשיך ושאל: האם הסעודה הייתה ממש על לחם, או רק עוגיות ושתייה? השבתי לו: הרב יודע, כמו שעושים לבת. קידוש.

ענווה

התשובה נמצאת בתוכנו

ואיך החלטת? ביקש הרב לדעת. השבתי לרב מה שהשבתי והוא אמר: "החלטת נכון, הייתה לך כבר התשובה ובאמת לא היית חייבת לדבר אתי. לעתים הזמן נותן לאדם את המחשבות הנכונות, בסבלנות, וזאת תהיה הברכה אלייך, שתמיד תהיה לך סבלנות לשאול את עצמך ולשמוע את תשובתך"!

ילדים זו שמחה

כבוד ה' הסתר דבר

. "עם מכון פוע"ה התייעצתם?" הוא מייד שאל. "לא", ענינו. "תתייעצו אִתם", אמר הרב, ולחש איזו תפילה. אחר כך סיים באמירת "ברכה והצלחה"

הרב הראשי לישראל

מתפקידיו של רב ראשי לישראל

כאשר נכנס הרב לתפקידו בתור הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הוא הפך את לשכתו לכתובת מרכזית לכל רב בישראל.

סיפורים מהעולם הבא

אלפי מנורות של אור

לאחר מכן באו אלי שני אנשים מאירי פנים ביותר ואמרו לי: "אנחנו לא רוצים לראות אותך פה בעולם העליון. אנחנו רוצים לראות אותך שמח במירון. רוקד כמו שאתה רגיל לעשות כל שנה. לך רד לעולם הזה". באותו רגע בדיוק נתן לי ד"ר בוריס את מכת החשמל השביעית, לפי בקשתו של אחי, והתעוררתי…

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה