מבית דרכי הוראה לרבנים

כך הותר ליהודים ללמוד תורה בטורקיה

בשבת קודש ב' לחודש אלול תשמ"ו, באמצע תפילת שחרית בה השתתפו למעלה מעשרים מתפללים, חדרו שני מחבלים להיכל בית הכנסת 'נוה שלום' באיסטנבול שבטורקיה. הם ירו לכל עבר ולאחר מכן הציתו את בית הכנסת והתאבדו.

מתוך הספר

אביהם של ישראל לילדים

עשרים ושניים יהודים נרצחו ורק אדם אחד ניצל. הנשים שישבו בבית הכנסת ניצלו, מפני שהמחיצה הסתירה אותם והמחבלים לא ידעו היכן הן נמצאות.

ימים אחדים לאחר הפיגוע, התקיימה עצרת זכרון וחיזוק בבית הכנסת, בנוכחות הרב הראשי של טורקיה – רבי דוד אסאו ז"ל – וראשי הקהילות, ובמעמד נשיא טורקיה, הגנרל קנן אוורן, ושרי הממשלה. הרב התבקש ונסע להשתתף בעצרת החשובה.

לפני שעלה הרב לדרוש, אמר לו הרב הראשי לטורקיה, כי במדינה זו ישנו חוק שלא ללמד דברי תורה ברבים ולכן עליו להימנע מלשאת דברי תורה. נדהם הרב לשמוע על כך ואמר לרבי דוד אסאו: "הנח לי, ובעזרת ה' אצליח גם לשנות משהו בחוק". הלה ניסה להגיד לרב שיזהר מאד, כי יש מתורגמן שמתרגם כל מילה שהוא אומר, אך הרב נותר בשלוותו ואמר: "הנח, בסייעתא דשמיא נוכל לעשות הכל".

עלה הרב לדוכן הנואמים ופתח ואמר: "דעו רבותי, כי אצלנו היהודים כאשר אוכלים פירות הגדלים באדמה, אנו מברכים לקדוש ברוך הוא בברכת 'בורא פרי האדמה', ואילו כאשר אנו אוכלים פירות הגדלים על עצים, אנו מברכים ואומרים 'בורא פרי העץ'. האם יודעים אתם מה ההבדל בין פרי האדמה לפירות העץ?

"אגיד לכם: פירות האדמה נותנים את פריים לשנה אחת בלבד, ובשנה הבאה יש לשתול אותם מחדש. שונים מהם פירות העץ, שהם קיימים לעולם ומאותו עץ שנשתל בתחילה יוצאים פירות מדי שנה בשנה.

"האדם נמשל לעץ השדה, בכך שאי אפשר לכלותו והוא מוסיף לתת פירות עד עולם. ולכן, כאשר נהרגים עשרים ושניים יהודים, לא חייהם בלבד נקטעו, אלא חייהם של בניהם ונכדיהם וניניהם עד סוף כל הדורות. המחבלים המרושעים לא קטלו עשרים ושניים נפש, אלא השמידו אלפי-אלפי יהודים וקצרו חיים של קהילה ענקית שעתידה היתה לצאת מאותם הרוגים. וכאשר טרוריסטים מסוגלים לרצוח אלפי איש בלב איסטנבול, על השלטון לדעת שזו פגיעה בממשלה הטורקית ובסמכותה".

כאשר סיים הרב וירד מהדוכן, קם הנשיא הטורקי והודה לרב על דבריו ואמר: "דברי התורה שלך, כבוד הרב, נפלאים". אזי, פנה אליו הרב ואמר: "עכשיו, כאשר רואה הנשיא את יופייה של תורת ישראל, מן הראוי שתתירו ללמדה ברבים".

הנהן הנשיא בראשו ולמחרת כבר ניתן רישיון להרביץ תורה בגלוי בכל רחבי טורקיה.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

סיפורים נוספים

שנות בחרותו

לימוד תחת אש

כאשר פרצה מלחמת השחרור, בתחילת שנת תש"ח, היו יהודי ירושלים שרויים בסכנה ובחרדה.

תורה

הראש שלי והראש של חכם מרדכי שווים

פעם אחת בא אהרון אבוחצירא, כאשר היה שר בממשלה, ורעיון היה בידו להעלות את קברו של האביר יעקב אבוחצירא זצ"ל ממצרים לארץ ישראל, ובא לבבא סאלי זצ"ל לשואלו על רעיונו – מה ענה לו הבבא סאלי זיע"א?

זריזות

כשכשהעננים מתפזרים גם בניסי ניסים

פעם הרב אמר לחזן להגיד את הפסוק: "כִּי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֵׂה אֶצְבְּעֹתֶיךָ יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה", מייד אחרי שהחזן אמר – נגלתה הלבנה, וראינו את השמים ואת הירח והכוכבים. כל כך התרגלנו לזה, שלא חשבתי שזה מעשה מיוחד!

פרקי ילדות

מוכר הפיצוחים…

בתקופה הראשונה לאחר שהתייתם הרב, התקשתה האמא להביא פרנסה הביתה והמצב הלך והחמיר עד שכמעט הגיעו לפת לחם.

טהרה

כגודל הדירה – גודל המצווה

לרב זצ"ל הייתה חשובה מאוד מצוות יישוב הארץ. כשהיו פונים אל הרב לגבי קניית מגרש לבנות עליו בית, היה הרב אומר: "זו מצוות יישוב ארץ ישראל – על כן יש לקנות את הכי גדול"…

ילדים זו שמחה

כוחה של ברכה

הרב בירך אותו, ואחר כך הסתכל לצדדים לחפש את המלווים של החתן. אני עמדתי בצד, כדרכי. כשהרב הבחין בי הוא שאל אותי: מה אתה רוצה ברכה? אמרתי לו: ילדים!

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה