מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

ניסי הבריח התיכון במשכן | פרשת תרומה

אומר המדרש שהבריח התיכון במשכן היה מהאשל שנטע אברהם אבינו לאורחיו • או לשיטת מדרש אחר היה מקלו של יעקב אבינו • איך הגיעו קרשים אלה למדבר? צפו בתיאור הנפלא מפיו של מרן הרב

אורך הוידאו:

4:14

דבר תורה לפרשת

דברי מרן הרב זצוק"ל:

ניסים שהתרחשו עם הבריח התיכון שבמשכן

אתאר את זה בציורים שלי, איני יודע אם זה היה האמת. כשהקימו את המשכן, העמידו את העמודים ושמו את הבריחים, והיה מתנדנד כל הזמן, ואי אפשר היה להשאיר אותו כך, בראש חודש ניסן העמיד משה רבנו את העמודים, שם את הטבעות למעלה ואת האדנים למטה, חזקים ויציבים, ועדיין מתנדנד המשכן. בא מישהו ואמר למשה, מצאתי חתיכת עץ בקריעת ים סוף,

אומר התרגום יונתן בן עוזיאל, שכשישראל היו בקריעת ים סוף, כולם לקחו כסף וזהב, אבל היה דבר מעניין מאוד שהתרחש על גבי המים, וזה לשונו:

"ונגרא מציעאה בגו לוחייא משלביש מן סייפי לסייפי מן אילנא דנציב אברהם בבארה דשבע, וכד עברו ישראל ית ימא, קטעו מלאכיא ית אילנא וטלקוהו לימא, והות טפי על אנפי מיא, והוה מלאכיא מכריז ואמר: דין הוא אילנא דנציב אברהם בבירא דשבע וצלי תמן בשום מימרא דיי! ונסבוהי בני ישראל ועבדו מניה נגרא מציעאה אורכיה שובעין אמין, ופרישן מתעבדן ביה דכד הוו מוקמין ית משכנא הוה מתגלגל הי כעכנא חזור חזור מלגיו ללוחי משכנא וכד הוה מתפרק הוה פשיט הי כחוטרא".

תרגום הדברים: והבריח התיכון מבריח מן הקצה ועד הקצה. והוא מן האילן שהציב אברהם אבינו בבאר שבע, וכשעברו בני ישראל את הים, קצצו מלאכי השרת את האילן וזרקו אותו לים, והיה צף על המים, והיו המלאכים מכריזים: זהו האילן שהציב אברהם בבאר שבע, והתפלל שם לפני ה', וקרא בשם ה'. ולקחו אותו בני ישראל ועשו ממנו בריח תיכון באורך שבעים אמה. וכשהיו מכניסים אתו לקרשי המשכן היה מתגלגל ומסתובב מן הקצה ועד הקצה כעכן – נחש. וכשהיו מוציאים אותו היה נמתח כמקל".

כלומר, המלאכים לקחו ענף אחד מהאילן של אברהם אבינו שהיה האשל המפורסם בבאר שבע וזרקו אותו לים. בשעת יציאת מצרים שכולם לקחו זהב וכסף ומרגליות, אף אחד לא שם לבו לענף מעץ אלא התעסקו בלקיחת זהב טהור. אבל היה אחד מעם ישראל שלקח את אותו הענף והניח אותו בחיקו. ויש אומרים, שלא היה ענף מהעץ הזה של אברהם אבינו, אלא היה זה המקל של יעקב אבינו שאמר עליו "כי במקלי עברתי את הירדן הזה", ואת אותו מקל הורידו בניו למצרים והביאו אותו ליוסף הצדיק, יוסף שמר אותו עד שמת ובא פרעה וגנב לו אותו, בא יתרו וגנב את המטה הזה מפרעה וברח ותקע אותו אצלו באדמה עד שבא משה רבנו ולקח את המטה הזה והיה בידו כל העת.

על כל פנים כשראה משה רבנו את המשכן שאינו יציב, אומרת התורה: "והבריח התיכון בתוך הקרשים מבריח מן הקצה אל הקצה". יש מי שאומר שהיה זה בריח רגיל מסביב, ויש אומרים שאותו עץ של אברהם אבינו שעמד והתפלל עליו לקחו ישראל, באותה שעה התארך אותו העץ עד לאורך של שבעים אמה ותפס את המשכן שניהיה יציב וחזק. כשרצו לפרק אותו מה יעשו אתו? נהפך הבריח התיכון לעץ קטן בחזרה.

 

אם נאמר כמו תרגום יונתן בן עוזיאל, הנה יש לעם ישראל משכן, יש להם שכינה, אבל בלי אברהם אבינו ובלי חסד זה לא שוה, ואם נאמר כמו המדרש השני שזה היה המטה של יעקב אבינו, הנה יש לך שכינה ויש לך קרבנות ויש הכל, אבל בלי יעקב אבינו, בלי לימוד התורה של יעקב אבינו זה לא יכול להחזיק. אדם רוצה לעבוד את הקב"ה בתפילה ובקרבנות, בלי תורה זה לא יכול לעזור. קודם כל "על התורה", ואם אדם לא לומד תורה ולא יודע מה זה עבודה ומה זה תפילה ומהי ההלכה בתפילה אם התפלל כדין או שהתפלל שלא כדין, לכן צריך קודם לכל דבר ללמוד תורה ולימוד התורה הוא הדבר החשוב ביותר. 

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

נס בתוך נס? פרשת וארא

נס בתוך נס | פרשת וארא

מדוע פרעה רצה שמשה ואהרון יוכחו ע"י מופת שהם שליחים של הקב"ה? • למה הוא הצריך אותם להפוך מטה לתנין? • ביאור נפלא בנס המטה של משה ואהרון

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה