תמצית דברי מרן הרב זצוק"ל –
פרשת מריבת הבארות
בפרשה מסופר על הבארות שנחפרו בימי אברהם, ושנסתמו בידי הפלשתים בשנאתם אותו על כי עצם מהם מאוד.
(בראשית כ"ו, ט"ו-ט"ז) "וְכָל הַבְּאֵרֹת אֲשֶׁר חָפְרוּ עַבְדֵי אָבִיו בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו סִתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים וַיְמַלְאוּם עָפָר. וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ אֶל יִצְחָק לֵךְ מֵעִמָּנוּ כִּי עָצַמְתָּ מִמֶּנּוּ מְאֹד".
כשראה כך יצחק הלך לגרר לשבת שם, ושב לחפור את בארות המים שחפרו בימי אביו, וכתוב שם שקרא להם שמות כאותם שמות שקרא להם אביו אברהם.
(שם י"ז י"ח) "וַיֵּלֶךְ מִשָּׁםיִצְחָק וַיִּחַן בְּנַחַל גְּרָר וַיֵּשֶׁב שָׁם. וַיָּשָׁב יִצְחָק וַיַּחְפֹּר אֶת בְּאֵרֹת הַמַּיִם אֲשֶׁר חָפְרוּ בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו וַיְסַתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם וַיִּקְרָא לָהֶן שֵׁמוֹת כַּשֵּׁמֹת אֲשֶׁר קָרָא לָהֶן אָבִיו".
ואחרי כן מסופר בפרשה אודות המריבות שהיו לרועי גרר עם יצחק, והיו שם שתי בארות עם מריבות והשלישית היתה ללא שום מריבה; והנה אין הדברים כפשוטם, ולא בכדי התרחשו הדברים כך, אלא יש בזה רמז לעתידם של ישראל ולגורלם עד ביאת גואל צדק ובניין בית המקדש.
בפרשה כתוב שהתחילו לריב רועי גרר עם רועי יצחק אודות הבארות שנתגלו, וקרא לבאר אחרי המריבה הראשונה עשק על שם שנתעסקו עמו. עזב אותם יצחק עם הבאר ההיא, וחפר באר אחרת וגם שם התגלו מים חיים, והתחילו לריב גם עליה.
כשראה יצחק שרבים גם על השניה אמר שאין זה אלא משנאה ולא מקנאה, וקרא לה שטנה. הלך יצחק משם וחפר באר שלישית, ולא היתה עליה שום מריבה, וקרא לה רחובות על שם שהרחיב ה' לנו ופרינו בארץ. וכך כתובים הדברים בפרשה (שם יט-כב)
"וַיַּחְפְּרוּ עַבְדֵי יִצְחָק בַּנָּחַל וַיִּמְצְאוּ שָׁם בְּאֵר מַיִם חַיִּים. וַיָּרִיבוּ רֹעֵי גְרָר עִם רֹעֵי יִצְחָק לֵאמֹר לָנוּ הַמָּיִם וַיִּקְרָא שֵׁם הַבְּאֵר עֵשֶׂק כִּי הִתְעַשְּׂקוּ עִמּוֹ. וַיַּחְפְּרוּ בְּאֵר אַחֶרֶת וַיָּרִיבוּ גַּם עָלֶיהָ וַיִּקְרָא שְׁמָהּ שִׂטְנָה. וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם וַיַּחְפֹּר בְּאֵר אַחֶרֶת וְלֹא רָבוּ עָלֶיהָ וַיִּקְרָא שְׁמָהּ רְחֹבוֹת וַיֹּאמֶר כִּי עַתָּה הִרְחִיב ה' לָנוּ וּפָרִינוּ בָאָרֶץ".
לכל מריבה ולכל באר עם שמותם יש משמעות לעתיד עם ישראל.