מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

מעלת נושאי התורה | פרשת נשא

מדוע מתוך שבט לוי יש כאלו המיוחסים יותר ויש המיוחסים פחות? • ומהי מעלת נושאי הארון • ומדוע זכו גרשון, קהת, ומררי ומי מהם המעולה יותר • ואיך יהושוע בן נון קשור לשבט לוי

אורך הוידאו:

4:24

דבר תורה לפרשת

דברי מרן הרב זצוק"ל –

בפרשת נשא הפסוק מתחיל כך:

(במדבר ד, כב): "נָשׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי גֵרְשׁוֹן גַּם הֵם לְבֵית אֲבֹתָם לְמִשְׁפְּחֹתָם".

ובסוף פרשת במדבר כתוב שאמר לו הקב"ה למשה רבנו (שם, ב): "נָשׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי קְהָת מִתּוֹךְ בְּנֵי לֵוִי לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם".

וצריך להבין, לשם מה התורה צריכה לחלק את זה בשני פרשיות שונות, גם בפרשת במדבר על קהת ובפרשת נשא על גרשון ומררי? למה לא הכל בפרשה אחת?

דבר שני: הרי גרשון וקהת ומררי – גרשון היה בכור, אז למה לא מתחילים בגרשון? שהתורה תתחיל בגרשון ואחר כך קהת ומררי?

אמרו המפרשים, למעשה, תשובה אחת שהיא שתי תשובות. הקדוש ברוך הוא בא ורצה להראות לעם ישראל מעלה וחשיבות של נושאי התורה. קהת – אמר לו ה' תקח את קהת, וזאת העבודה שלהם, מה העבודה שלהם?

זה הארון, בעיקר הארון. ומכיון שהם נושאים את הארון, הם נושאים את התורה, לכן הם בהתחלה. הם הראשונים. ובכדי שלא יהיה כאילו, הם הראשונים – אבל גרשון גם היינו הך, כמו קהת – לכן התורה באה ואמרה שלא, אלא זה בפרשה אחרת וזה בפרשה אחרת. נושאי תורה זה דבר אחר, ואלה שעוסקים במלאכת המשכן בדברים אחרים הם ראשונים, חשובים – נשא את ראש בני גרשון גם הם, אבל לא כמו קהת.

ולמה לא נתנו לגרשון באמת שהוא הבכור – לרשום אותו בהתחלה והוא ייקח את הארון?

אז אם בני גרשון היו לוקחים את הארון, היו אומרים, כן, כיון שהוא בכור לכן הוא לוקח את הארון, ולא היו אומרים שזה בגלל החשיבות של התורה, לכן התורה אמרה לא, אתה גרשון תישאר בכור, אבל קהת הם יישאו את הארון.

ולמה דווקא קהת ולא מררי?

מפני שמקהת יצא משה ואהרן, שהם – משה ואהרן – הם קיבלו… "משה קיבל תורה מסיני" ואחר כך מסר את זה להלאה לאהרן ולבני אהרן ולזקנים ולכלל ישראל.

אז התורה באה לשבח את נושאי דגל התורה.

כתוב אצל משה רבנו, כשראה שבני צלפחד לוקחות ירושה, אז הוא רצה, אמר: ריבונו של עולם, גם אני רוצה הלאה שהבנים של משה רבנו ימשיכו הלאה במקום משה רבנו. אמר לו למשה, לא, תיקח את יהושע שאתה יודע שהוא משרת!

למה יהושע? אז קודם כל יהושע הוא משרת, הוא נער ומשרת את משה רבנו, עבד וסידר את הכיסאות, הכין את הכל, עשה עבודה! והוא כל הזמן הלך עם משה רבנו.

דבר שני, אילו היה נשיא עם ישראל השופר הראשון – במקום אחרי משה – היו בני משה רבנו, היו אומרים הייתה הולכת הירושה למשה ולבניו, לנכדים שלו, לשבט לוי! אנחנו לא, אנחנו פטורים! הם העיקר! לא! התורה ניתנה ל"משרת משה", ליהושע משרת משה, לומר לך שהתורה שייכת לכלל ישראל, ולכן אמר לו ה' למשה רבנו – אתה מכיר את יהושע שהוא היה משרת והוא עשה…

ההבדלה,  בתוך השבטים כולם, להבדיל את שבט לוי, הוא – מתוך שבט לוי להבדיל את קהת, זה היה חלק מהתפקיד שחייב משה רבנו לעשות את זה, למרות שהוא לא רצה, אמר, מה אכפת לי שהם יהיו נביאים, וכולם יהיו כוהנים.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

הברכה בשמירת השבת? פרשת ויקהל

הברכה בשמירת השבת | פרשת ויקהל

האם שמירת השבת באה לידי ביטוי דווקא במלאכות שיש בהם טרחה? • והאם התקדמות הטכנולגיה מונעת מאתנו לשמור שבת או דווקא להיפך • הברכה שיש בשמירת השבת

מעלת תומכי התורה
לימוד תורה

מעלת תומכי התורה

"עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר" – "בצל החכמה בצל הכסף" כל אלו נאמרו במחזיקי תורה!

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה