מבית דרכי הוראה לרבנים

להכין תרופה למכה

הרב שמע על הבעיה ואמר לי מייד את דעתו, שאסור להפריע לאנשי חברת החשמל לתקן. והוא גם כתב לי כך. בסוף מכתבו הוא ציין שאחרי התיקון, האוכל יהיה מותר לחולים בלבד. אבל הרב היה גם עניו גדול וגם מעשי מאוד.

מתוך הספר

אביהם של ישראל חלק חמישי

בנושא:

אני רב בקהילה בהר-נוף. פעם הייתה הפסקת חשמל בשכונה, ובאו אנשי חברת החשמל לתקן את התקלה בשבת. היו אנשים שהפריעו להם בעבודה בטענה שזה חילול שבת, אבל אני סברתי שזו טעות, כיוון שבהר-נוף גרות אלפי משפחות. חלקן משתמשות בציוד רפואי בשבת כמו מכשירי אנילציה וכדומה, ואם לא תתוקן התקלה ייתכן שכמה וכמה אנשים ייכנסו לכלל פיקוח נפש. הרי לא מדובר בבית פרטי או בכמה בתים שאתה יכול לבדוק ולראות שאין מי שייפגע.

לאחר צאת השבת הגעתי אל הרב מרדכי אליהו זצ"ל וביקשתי ממנו מכתב שיופץ ברבים, שבו יסביר הרב שאין להפריע לאנשים שמתקנים את החשמל בשבת. חששתי ממקרה נוסף כזה, והגמרא אומרת שתלמיד חכם צריך להסביר את ההלכה לפני שקורית התקלה. "בפיקוח נפש, הנשאל – שופך דמים". לכן רציתי להקדים תרופה למכה.

הרב שמע על הבעיה ואמר לי מייד את דעתו, שאסור להפריע לאנשי חברת החשמל לתקן. והוא גם כתב לי כך. בסוף מכתבו הוא ציין שאחרי התיקון, האוכל יהיה מותר לחולים בלבד. אבל הרב היה גם עניו גדול וגם מעשי מאוד.

הוא הציע לי ללכת גם לרבנים אחרים, שהרי הר-נוף מורכבת מקהלים שונים, שכל אחד מהם נשמע לרב שלו. ואם אני רוצה שלא יפריעו למתקנים אם זה יקרה שנית – צריך לפנות גם לרבנים אחרים. וכך באמת עשיתי.
(הרב יעקב ורהפטיג, ראש כולל אריאל, ירושלים)

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

סיפורים נוספים

קדושה

מקדש עמו ישראל

כעבור שנה הוזמנו לחתונתו, ושוב התלבטתי האם לנסוע, מכיוון שהיינו צריכים לשהות אצל חמותי שנישאה לגוי נישואים שניים וחיה עמו כארבע-עשרה שנה. הרב אמר לנסוע ולא לדאוג, כי עוד מעט הם יתגרשו. לאחר כמה חודשים קיבלנו מכתב שבו הודיעה חמותי על כך שהתגרשה…

מצודתו פרוסה בכל תפוצות הגולה

"ואל תקרב אל פתח ביתה"!

כשהיה הרב באחת הקהילות הגדולות בארצות הברית, בא יהודי חשוב והזמין אותו להשתתף בברית מילה שהוא עורך לבנו, ואף כיבד את הרב שישמש סנדק וימולו את הרך הנולד על ברכיו.

צדיק בן צדיק

פטירתו של חכם סלמאן אליהו זיע"א

בקושי הגיע רבי סלימאן לכלל שישים שנה ושיבה קפצה עליו. מחלות פקדוהו ואף מאור עיניו ניטל. היה שוכב על ערש דווי מלופף ביסורים,

פרקי ילדות

תפילה של נער בר מצוה

כשהיה הרב נער כבן שלוש עשרה, למדו הוא ואחיו הצעיר, רבי שמעון בן אליהו זצ"ל בישיבת 'פורת יוסף'.

טהרה

לבוקר ימין רינה

בשלב כלשהו התקשרו אנשיו של בנימין נתניהו אל סבא הרב, והוא אמר להם: "לערב ילין בכי, ולבוקר רינה". הייתי בטוח כי אם סבא אומר כך – כך יהיה. חזרתי לביתי בצפת רגוע ושליו…

דרכי הלכה

להרגיש את ההלכה

חינך הרב את כל תלמידיו ושומעי לקחו, להיות דרוכים תמיד לשקול ולבדוק את כל צדדי ההלכה. הרב לא הסתפק בכך שלומדים הלכות, אלא תבע ואמר שצריכים לשאוף למצב ש"הגוף ירגיש מעצמו את ההלכה".

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה