מבית דרכי הוראה לרבנים

ברית ללא ברית

כל המוזמנים כבר הגיעו, וביניהם אנשים חשובים. אם יבטלו את הברית יהיה מזה חילול השם גדול. האם יעשה ברית בשבת? על הפיתרון ההלכתי המבריק והמכבד

מתוך הספר

אביהם של ישראל חלק חמישי

בנושא:

שבת אחת הגיע מוהל בשאלה לפני הרב זצ"ל. הוא הוזמן לברית שצריכה להיות בשבת זו. והנה לפני שעה קלה אמר לו אבי הבן שהילד הזה הוא "יוצא דופן", שנולד בניתוח ולא בלידה טבעית. על-פי ההלכה, מי שנולד בצורה כזאת לא יכול להיות נימול בשבת.

שאל המוהל מה יעשה, כל המוזמנים כבר הגיעו, וביניהם אנשים חשובים. אם יבטלו את הברית יהיה מזה חילול השם גדול. האם יעשה ברית בשבת?

אמר לו הרב: אתה מוהל זריז. מה שעליך לעשות הוא לברך את כל הברכות בקול. במקום לומר שם ה', תגיד "השם" בהבלעה. תנגן באריכות במילים האחרות של הברכה. אחר כך תפתח את החיתול, תטפל בילד ותחכה שהוא יבכה קצת. במהירות תחבוש אותו עם יוד וחומרי חבישה ותסגור את החיתול.

להורים תגיד שלא יפתחו את התחבושת עד למחרת. ביום המחר תבוא להוריד את התחבושת, תציע להורים לצאת מהחדר על-מנת שלא יתעלפו מהדם, וכשהם בחוץ תעשה את הברית במהירות ותחבוש שנית.

למחרת חזר המוהל ואמר שעשה כדברי הרב. אף אחד לא שם לב לכך שלא נערכה ברית בשבת אלא ביום ראשון. בשבת כולם היו עסוקים באוכל ובברכות ולא שמו לב שלא נערכה ברית. וביום ראשון הוא בירך את הברכות לעצמו, כי ברכה שבורכה ביחיד בברית – תופסת.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

סיפורים נוספים

פרקי ילדות

משחקי ילדות והשכנת שלום

כאשר היה הרב ילד רך בשנים, בגיל בו רגילים ילדים להשתובב ולשחק ברוב מרץ, הוא לא השתתף במשחקם ולא נענה לקריאתם להצטרף אליהם.

הרב הראשי לישראל

הבשר שהוחלף בטעות

סיפור דומה סיפר יהודי ששימש כמשגיח בבית המלון 'קיסר' בירושלים:

טהרה

הרב של כלל ישראל

אותה שבת קרעו את הרקיע תפילותיהם של כלל ישראל מכל הזרמים ומכל העדות, כשכולם זועקים "א-ל נא רפא נא לה", "אַל נא יהי עולם בלי ירח". את התוצאות ראינו מייד בצאת השבת.

פרקי ילדות

מה יש לילד לעשות עם בלוק קרח?…

כאשר גבר העוני בירושלים, היו צריכים ממש מסירות נפש כדי לשלוח ילדים ללמוד תורה, כי הורים רבים נאלצו להשתמש בילדיהם לעזרה בפרנסה.

לאחר פטירתו

טוב שמן טוב

זה היה פלא ממש, כי כעבור שעתיים הבחורה התעוררה וחזרה לחיים. השמועה על השמן הפלאי של הרב זצ"ל עשתה לה כנפיים, והגיעו אלי מקרים נוספים של אנשים שהשתתקו. לא לכולם זה הועיל, והאמת היא שאינני יודעת למי זה הועיל ולמי לא. בכל מקרה, שלושה מהאנשים סיפרו לי שזה הועיל להם.

נקיות

בשלושה מלווים יקום דבר

הרב, שכנראה זיהה את המצוקה שלנו, קיבל אותנו במאור פנים מיוחד. הוא בירך את שלושתנו ודיבר על החשיבות של שלושה מלווים לחתן!

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה