קטנה או גדולה
אומר האור החיים הקדוש הקדוש, שכשראה בלעם שהוא לא מצליח לקלל את ישראל וכל פעם הופך לו הקב"ה את הקללה לברכה, אמר לו לבלק שהקב"ה כביכול פוחד ממנו ולכן לא נותן לו לקלל. אמר לו הקב"ה כך אתה אומר, רשע בן רשע בן בנו של לבן הרשע, בא ואראה לך את אשר תדבר ותעשה. כשכעס עליו בלק אמר לו בלעם שאין לו שום בחירה או ברירה וכי אינו יכול לעשות "קטנה או גדולה". אומר המדרש שהכוונה לרסן שהוא גדול ולחכה שהיא קטנה. תפקידו של הרסן לעצור את הסוס הדוהר, ותפקידה של החכה התחובה באף הגמל הוא למשוך אותו ולדרבן אותו ללכת. כך היה הקב"ה צריך לעצור את קללותיו של בלעם על ידי "רסן" (גדולה) וגם למשוך ממנו ברכות כמו חכה לגמל (קטנה), וכדברי רש"י שכותב וז"ל (עירובין ל"ה ע"א): "נמצא זה מושכו כאן לילך, וזה מושכו לכאן, כאדם המנהיג חמור וגמל, שהחמור הולך לפניו וזה מנהיגו, והגמל הוא מושך וצריך לפנות לפניו ולאחריו", עכ"ל.
ובדרך בדיחותא מספרים, מעשה בתלמיד אחד ששאל מחברו מסכת עירובין ללמוד בה, והלה הסכים בתנאי שלא יכתוב בה את שמו וגם שלא יכתוב עליה שום הגהות. והנה כשהגיע למקום שהגמרא אומרת חמר גמל (מובא בכמה מקומות בעירובין), אמר שזה טעות חמורה, והגיה בצד "חמור גמל". לאחר שהחזיר את הספר, ראה חברו שהוא כתב הגהות, ואמר לו עברת על שני התנאים שהתניתי עמך מראש, גם הגהת, וגם רשמת את שמך על הספר.