מבית דרכי הוראה לרבנים

להכין תרופה למכה

הרב שמע על הבעיה ואמר לי מייד את דעתו, שאסור להפריע לאנשי חברת החשמל לתקן. והוא גם כתב לי כך. בסוף מכתבו הוא ציין שאחרי התיקון, האוכל יהיה מותר לחולים בלבד. אבל הרב היה גם עניו גדול וגם מעשי מאוד.

מתוך הספר

אביהם של ישראל חלק חמישי

בנושא:

אני רב בקהילה בהר-נוף. פעם הייתה הפסקת חשמל בשכונה, ובאו אנשי חברת החשמל לתקן את התקלה בשבת. היו אנשים שהפריעו להם בעבודה בטענה שזה חילול שבת, אבל אני סברתי שזו טעות, כיוון שבהר-נוף גרות אלפי משפחות. חלקן משתמשות בציוד רפואי בשבת כמו מכשירי אנילציה וכדומה, ואם לא תתוקן התקלה ייתכן שכמה וכמה אנשים ייכנסו לכלל פיקוח נפש. הרי לא מדובר בבית פרטי או בכמה בתים שאתה יכול לבדוק ולראות שאין מי שייפגע.

לאחר צאת השבת הגעתי אל הרב מרדכי אליהו זצ"ל וביקשתי ממנו מכתב שיופץ ברבים, שבו יסביר הרב שאין להפריע לאנשים שמתקנים את החשמל בשבת. חששתי ממקרה נוסף כזה, והגמרא אומרת שתלמיד חכם צריך להסביר את ההלכה לפני שקורית התקלה. "בפיקוח נפש, הנשאל – שופך דמים". לכן רציתי להקדים תרופה למכה.

הרב שמע על הבעיה ואמר לי מייד את דעתו, שאסור להפריע לאנשי חברת החשמל לתקן. והוא גם כתב לי כך. בסוף מכתבו הוא ציין שאחרי התיקון, האוכל יהיה מותר לחולים בלבד. אבל הרב היה גם עניו גדול וגם מעשי מאוד.

הוא הציע לי ללכת גם לרבנים אחרים, שהרי הר-נוף מורכבת מקהלים שונים, שכל אחד מהם נשמע לרב שלו. ואם אני רוצה שלא יפריעו למתקנים אם זה יקרה שנית – צריך לפנות גם לרבנים אחרים. וכך באמת עשיתי.
(הרב יעקב ורהפטיג, ראש כולל אריאל, ירושלים)

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

סיפורים נוספים

שנות בחרותו

התמדה עצומה

בגיל שבע עשרה שנה בלבד סיים הרב את הש"ס בפעם הראשונה, ומאז עד סוף ימיו היה חוזר ומשנן את הש"ס מראשיתו לסופו.

תורה

תורה עם ענווה

בגודל שקדנותו, היה הרב יושב לילות שלמים בהיכל הישיבה, גורס משנתו בעמקות ובחריפות, כשהוא גומא דפים וסוגיות, משננם ומאחסנם בזכרונו הבהיר. אך במקום גדולתו שם אתה מוצא ענוותנותו, שהיה מתאמץ להסתיר את היקף הישגיו.

ילדים זו שמחה

כבוד ה' הסתר דבר

. "עם מכון פוע"ה התייעצתם?" הוא מייד שאל. "לא", ענינו. "תתייעצו אִתם", אמר הרב, ולחש איזו תפילה. אחר כך סיים באמירת "ברכה והצלחה"

יראת חטא

"שהחיינו" על אגוזים

הידיים שלי היו עדיין שחורות מקילוף האגוזים. הושטתי את הידיים לרב, ואמרתי לו שהן מעידות על כך. לאחר שכבוד הרב ראה את הידיים שלי, הוא שמח ובירך בכוונה "שהחיינו"…

תורה

יותר חשוב ממלך ספרד

זוג צעיר יוצא מגוש קטיף על מנת לזכות שמרן הרב יקצוץ בשערות ילדם בן השלוש – "חלאקה". אך הזוג איחר בחצי שעה… לא רק שהזוג מתקבל אלא שמתברר להם שהילד שלהם יותר חשוב ממלך ספרד בכבודו ובעצמו…

ענווה

כי תראה רכב חברך

והנה מגיעים שני אנשים שעזרו לו לדחוף את המכונית, אחד מבוגר ואחד צעיר. כשיצא להודות להם על העזרה, ראה שבעצם מי שעזר לו לדחוף את רכבו היו הרב אליהו זצ"ל והעוזר שלו.

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה