מבית דרכי הוראה לרבנים

נגן וידאו

מכת דם מידה כנגד מידה | פרשת וארא

במכת דם כל המים שהיו במצרים נהפכו לדם • מהיכן היה לחרטומים מים להפכם לדם • היאור שהוא היה אלוהים של מצרים נפגע אנושות וגם ... מידה כנגד מידה • בזאת תדע כי אני ה'!

אורך הוידאו:

3:59

דבר תורה לפרשת

תמצית דברי מרן הרב זצוק"ל –

בא משה רבנו ואמר לאהרן תשמע, ואמר לפרעה תשמע: אהרן יקח את המטה, אכה מכה את היאור, והרי היאור זה לא מטר אחד אלא כמה קילומטרים, וירים את ידו, כל המים שבכל מצרים, היאור, הבורות, האגמים, האמבטיה, בתוך הפריז'ידר שלכם יש לכם בקבוקי מים? גם זה! הכל ייהפך לדם!

טוב. עושה את זה אהרן והכל נהפך לדם, והדגה מתה.

באים החרטומים: "וַיַּעֲשׂוּ גַם הֵם חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם בְּלַהֲטֵיהֶם כֵּן". מאיפה בא להם מים? אז הלכו וקנו מילדי ישראל את המים, קנו בכסף ועשו, הפכו את זה לדם, בא ואומר אהרן נראה נראה את הדם שלכם? האם זה סרוח כמו שאני עשיתי? לקח את זה אהרן ונהפך למים! אהרן – ברגע שנגע בדם, הפך את זה למים. אמר, איפה הנס שלכם? איפה אתם החרטומים? מה עשיתם? מה זה? כלום לא עשיתם!

"וַיִּפֶן פַּרְעֹה וַיָּבֹא אֶל בֵּיתוֹ וְלֹא שָׁת לִבּוֹ גַּם לָזֹאת". אומר רש"י, בנס של המטה הפסדתם את המקלות שלכם. בנס של המים מתוך האגמים ומתוך הבקבוקים גם כן, גם לזאת, גם לנס של המטה וגם לנס של המים.

בא התרגום יונתן בן עוזיאל ואומר כך: "ויפן" – הכוונה על פרעה: "ועבד פרעה צורכיה". הלך פרעה לנוחיות! אין לו מה לעשות?! אחרי כל זה הלך לנוחיות?! מה קרה? את כל הדברים האלה היו מחוץ לבית של פרעה, מחוץ לארמון, על היאור הרי זה היה. ופרעה אומר שהוא אלוה, מכניס ולא מוציא, רק הוא הולך ליאור והוא הולך ומוציא.

כאן תופס אותו משה רבנו ומדבר אתו. והוא, מרוב הפחד ומרוב הרעדה קיבל שלשול! אז במקום שיגיד "חטאתי עויתי פשעתי" – אני רואה שאתם שולטים בתוך המעיים שלי. "ויפן" – לא! עשה צרכיו, הלך הביתה, ואמר, הרי בבית שלו אין לו נוחיות, הכל סגור והכל נקי, הרי הוא אלוה! ממצב כזה הגיע פרעה ולא רצה להכנע ולא רצה לשמוע לקול הקדוש ברוך הוא.

אז אומר לו משה רבנו בצורה מפורשת, תשמע מה שאומר הקדוש ברוך הוא: "כֹּה אָמַר ה' בְּזֹאת תֵּדַע כִּי אֲנִי ה'".

איזה מכה? מכת דם. אתם אומרים שהיאור זה האלוה שלכם שהוא עולה ומשקה את כל מצרים ואחר כך אין לכם מה לאכול. אתם לוקחים את כל ילדי ישראל וזורקים אותם ליאור! יעקב אבינו אומר: "הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ"! הם יפרו וירבו כמו הדגים שבים, ואתם אומרים "פֶּן יִרְבֶּה"?! אתם נגד הדגים!! הדגים שלכם יהיו סרוחים!

אתם מנעתם מבנות ישראל ללכת למקוה?! כמו שכתוב בזוהר הקדוש וכמו שכתוב במדרש, אז היאור שלכם והמים שלכם יהפכו לכם לדם. "בְּזֹאת תֵּדַע"! תקבל את המכה הזאת מידה כנגד מידה.

אבל לא שת לבו ולא עניין אותו לא אכפת לו.

שלח במייל
שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
צייץ בטוויטר

אולי יעניין אותך גם:

מכת ברד? חיטים שהיו באורח נס לפסח? פרשת וארא

מכת ברד חיטים שהיו באורח נס לפסח | פרשת וארא

איך מתיישבים דברי התורה ששעורה נוכתה במכת ברד, בעוד שמכת ברד התרחשה בטבת ששם אין כידוע לא שעורים ולא חיטים? • ולמה דווקא היו חיטים ושעורים ואיך פרעה ניכס זאת לעצמו • ומדוע החיטה שרדה במכת ברד בעוד שאחותה השעורה נהרסה בברד

כוחה של אחדות? פרשת בשלח

כוחה של אחדות | פרשת בשלח

עם ישראל יוצא ממצרים אך פוחד מאוד בעת שהמצרים רודפים אחריו • מדוע יש לישראל לחשוש אחרי שראו כל כך הרבה ניסים? • ולכמה מפלגות התפלגו עם ישראל בעת שחנו על הים • לקח חשוב לאיחוד בין כל חלקי העם גם כיום

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה