מבית דרכי הוראה לרבנים

הקדמה ומדרשים

תוכן הספר

הַקְדָּמָה
הִלְכוֹת נִדָּה הֵן מֵהַהֲלָכוֹת הַקָּשׁוֹת. וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵן שְׁכִיחוֹת וּתְדִירוֹת, הַיֶּדַע בָּהֶן דַּל. וְכַמָּה סִבּוֹת לַדָּבָר: לְעִתִּים, מִפְּנֵי שֶׁהָאִשָּׁה סוֹמֶכֶת עַל בַּעֲלָהּ, וְהוּא מִתְרַשֵּׁל לִלְמֹד אֶת הַהֲלָכוֹת עַל בֻּרְיָן וְסוֹמֵךְ עַל מַה שֶּׁלָּמַד אוֹ שָׁמַע בְּאַקְרַאי בְּנוֹשֵׂא זֶה, וּמִכָּאן נַעֲשָׂה לְמֵבִין גָּדוֹל וּלְפוֹסֵק וּמוֹרֵה הוֹרָאָה; לְעִתִּים סוֹמֵךְ הָאִישׁ עַל אִשְׁתּוֹ שֶׁלָּמְדָה אֶת הַהֲלָכוֹת, אַךְ הִיא יוֹדַעַת אֶת הַהֲלָכוֹת רַק מִתּוֹךְ מַה שֶּׁשָּׁמְעָה מֵאִמָּהּ אוֹ מֵחֲבֶרְתָּהּ, וּלְעִתִּים, בַּעֲצַת הַיֵּצֶר, מְקַבֶּלֶת הִיא עֹז וּפוֹסֶקֶת בִּדְבָרִים הָעוֹמְדִים בְּרוּמוֹ שֶׁל עוֹלָם.
תָּמִיד תָּמַהְתִּי עַל הַהֲלָכָה שֶׁמֻּתָּר לְתַלְמִיד-חָכָם לְהוֹרוֹת לְאִשְׁתּוֹ, וּלְמַעֲשֶׂה לְעַצְמוֹ, בְּהִלְכוֹת נִדָּה. כֵּיצַד הִתִּירוּ חֲזַ"ל לַבַּעַל שֶׁהוּא נוֹגֵעַ בַּדָּבָר, לִפְסֹק הֲלָכָה, הֲרֵי יֵשׁ לַחְשֹׁשׁ שֶׁלִּבּוֹ יַטֶּנּוּ לְהַתִּיר אֶת הָאָסוּר אִסּוּר כָּרֵת? וְאֶפְשָׁר שֶׁיָּדְעוּ חֲזַ"ל שֶׁחֻמְרַת הֲלָכוֹת אֵלּוּ, שֶׁהִיא רַבָּה מְאֹד, יְדוּעָה לְתַלְמִידֵי-חֲכָמִים, וּלְכָךְ אֵין לַחֲשֹׁשׁ שֶׁיַּתִּירוּ אַף חֲשַׁשׁ אִסּוּרֵי כָּרֵת, וְסָמְכוּ עַל כָּךְ שֶׁלֹּא יָקֵל אָדָם לְעַצְמוֹ אִם אֵינוֹ יוֹדֵעַ הַהֲלָכָה עַל בֻּרְיָהּ. וּמִי לָנוּ גָּדוֹל מֵרַב נַחְמָן שֶׁאִשְׁתּוֹ לֹא בָּאָה אֵלָיו בִּשְׁאֵלוֹת וּבְמַרְאוֹת דָּמִים, כֵּיוָן שֶׁהָיְתָה חוֹשֶׁשֶׁת שֶׁמָּא יַחְמִיר עַל עַצְמוֹ וְלֹא יִסְמֹךְ עַל חָכְמָתוֹ וְיִפְרֹשׁ . וּמִי הָיְתָה אִשְׁתּוֹ שֶׁל רַב נַחְמָן? יֶלְתָּא, הַמְפֻרְסֶמֶת בְּחָכְמָתָהּ, בִּתְקִיפוּתָהּ וּבְסֵדֶר הַנְהָגַת הַצִּבּוּר שֶׁלָּהּ .
וְאֶפְשָׁר עוֹד שֶׁסָּמְכוּ חֲזַ"ל עַל כָּךְ, שֶׁכְּשֶׁאָדָם לוֹמֵד הֲלָכוֹת אֵלּוּ וְנוֹתֵן דַּעְתּוֹ עֲלֵיהֶן וְעוֹסֵק "בְּדַם שָׁפִיר וְשִׁלְיָא", אֵין חֵטְא בָּא עַל יָדוֹ.
מִצְוַת לִמּוּד הִלְכוֹת נִדָּה הִיא לְפָחוֹת אַחַת לְחֹדֶשׁ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִכָּשֵׁל בְּאִסּוּרֵי כָּרֵת, וְיֵדַע אֶת הָאָסוּר וְהַמֻּתָּר, וְאֶת הַדְּבָרִים שֶׁצְּרִיכִים לִשְׁאֹל בָּהֶם שְׁאֵלַת חָכָם. הַלּוֹמֵד בְּצוּרָה זוֹ, זְכוּת הַלִּמּוּד תַּעֲמֹד לוֹ, שֶׁלֹּא יִכָּשֵׁל בָּהֶן. בִּמְיֻחָד חָשׁוּב הַדָּבָר לְחָתָן וְכַלָּה, שֶׁבִּשְׁנַת נִשּׂוּאֵיהֶם הָרִאשׁוֹנָה יִלְמְדוּ הֲלָכוֹת אֵלּוּ בְּצַוְתָּא, וִישַׁנְּנוּ לְעַצְמָם וְיַרְבּוּ בִּשְׁאֵלוֹת לְחָכָם עַד שֶׁיֵּדְעוּ וְיָבִינוּ בַּהֲלָכוֹת אֵלּוּ.
מוּבָא בְּסֵפֶר "טָהֳרַת יִשְׂרָאֵל", שֶׁהָיוּ נָשִׁים שֶׁאֲבוֹתֵיהֶן וּבַעֲלֵיהֶן הָיוּ תַּלְמִידֵי-חֲכָמִים גְּמוּרִים, יְרֵאִים וּשְׁלֵמִים, וּבְכָל זֹאת טָעוּ בַּהֲלָכוֹת: סָפְרוּ אֶת יוֹם "הֶפְסֵק טָהֳרָה" כַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן לְשִׁבְעָה נְקִיִּים, וְהִשְׁלִימוּ עָלָיו עוֹד שִׁשָּׁה יָמִים. "אוֹי לָאָזְנַיִם שֶׁכָּךְ שׁוֹמְעוֹת!".
וְהוֹסִיף עוֹד בַּעַל "טָהֳרַת יִשְׂרָאֵל" שֶׁהָיוּ נָשִׁים שֶׁלֹּא הָיוּ יוֹדְעוֹת שֶׁצָּרִיךְ בְּדִיקָה יְסוֹדִית בְּעֵת "הֶפְסֵק טָהֳרָה" וְכַדּוֹמֶה . וּמִתּוֹךְ נִסְיוֹנֵנוּ אָנוּ, יָכוֹלְנוּ לְהוֹסִיף עֻבְדּוֹת נוֹסָפוֹת שֶׁל חֹסֶר יְדִיעָה בְּסִיסִית בְּהִלְכוֹת נִדָּה כָּהֵנָּה וְכָהֵנָּה. יֵשׁ שֶׁלֹּא יָדְעוּ דִּינֵי פְּרִישָׁה סָמוּךְ לַוֶּסֶת, וְיֵשׁ שֶׁלֹּא יָדְעוּ דִּינֵי הַרְגָּשָׁה. יֵשׁ שֶׁחָשְׁבוּ שֶׁאִם רוֹאָה טִפַּת דָּם בִּבְדִיקָה פְּנִימִית דִּינָהּ כְּכֶתֶם, וְיֵשׁ שֶׁלֹּא חָשְׁשׁוּ כְּלָל לְדָם וְכֶתֶם שֶׁלֹּא בִּשְׁעַת וֶסְתָּהּ. וּכְמוֹ בְּהִלְכוֹת נִדָּה, גַּם בְּהִלְכוֹת טְבִילָה וַחֲצִיצָה גָּדוֹל חֹסֶר הַיְדִיעָה. וַהֲלָכוֹת אֵלּוּ הֲרֵי הֵן כְּסֵפֶר הֶחָתוּם בִּשְׁבִיל הַנָּשִׁים, שֶׁמִּתְבַּיְּשׁוֹת לִשְׁאֹל רַב אוֹ רַבָּנִית הַבְּקִיאִים בָּהֶן.
אִסּוּר נִדָּה כָּמוֹהוּ כְּאִסּוּר עֲרָיוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן דִּין יֵהָרֵג וְאַל יַעֲבֹר. וְחָמוּר אִסּוּר זֶה כַּמֻּזְכָּר בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ פָּרָשַׁת שְׁמוֹת שֶׁאָדָם מֵבִיא עַל עַצְמוֹ טֻמְאָה רְצוּצָה הַנִּדְבֶּקֶת בּוֹ. וְהַגְּמָרָא לָמְדָה מֵהַפָּסוּק: "וְהִזַּרְתֶּם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִטֻּמְאָתָם"7, שֶׁמִּכָּאן אַזְהָרָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁיִּפְרְשׁוּ מִנְּשׁוֹתֵיהֶם סָמוּךְ לְוֶסְתָּן, וְהִסְבִּירוּ חַכְמֵי הַמּוּסָר אֶת הֶמְשֵׁךְ הַפָּסוּק, "וְלֹא יָמֻתוּ בְּטֻמְאָתָם בְּטַמְּאָם אֶת מִשְׁכָּנִי אֲשֶׁר בְּתוֹכָם" , כִּי אִסּוּר נִדָּה מִיתָה יֵשׁ בָּהּ, כָּרֵת יֵשׁ בָּהּ, וְנוֹסַף לְכָךְ נִטְמָאִים הָאִישׁ וְהָאִשָּׁה, וּמִסְתַּלֶּקֶת מֵהֶם הַשְּׁכִינָה, וּמְטַמְּאִים כִּבְיָכוֹל אֶת הַשְּׁכִינָה שֶׁבְּתוֹכָם. וְכַמָּה צָרִיךְ אָדָם לְהֵחָרֵד וְלִפְחֹד שֶׁלֹּא יָבוֹא לִידֵי כָךְ.
וְאִם יאֹמַר אָדָם: 'אִם-כֵּן אֶפְרֹשׁ' – עַל זֶה בָּאָה הַתּוֹרָה וְאוֹמֶרֶת "וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים" , דְּהַיְינוּ, הִתְקַדְּשׁוּ מִלְּמַטָּה וִיהֵא לָכֶם עֵזֶר מִלְמַעְלָה לְהִתְקַדֵּשׁ . וְעַל כְּגוֹן זֶה נֶאֱמַר: "פִּתְחוּ לִי פֶּתַח כְּחֻדּוֹ שֶׁל מַחַט וְאֶפְתַּח לָכֶם פֶּתַח כְּפִתְחוֹ שֶׁל אוּלָם", הָאָדָם יַתְחִיל לַחֲשֹׁב עַל הִתְקַדְּשׁוּת, יִלְמַד הִלְכוֹת נִדָּה עַל-מְנָת לְהִתְקַדֵּשׁ וּלְהִמָּנַע מִטֻּמְאָה, וְעַל-יְדֵי-זֶה יַעַזְרֵהוּ ה' וִיסַיְּעֵהוּ לְהִתְקַדֵּשׁ מִלְמַעְלָה שֶׁלֹּא יָבוֹא לִידֵי חֵטְא.
רֵאשִׁיתוֹ שֶׁל סֵפֶר זֶה בְּשִׁעוּרִים לְנָשִׁים נִבְחָרוֹת, נְשֵׁי תַלְמִידֵי-חֲכָמִים, שֶׁחֵלֶק מֵהֶן הָיוּ מַדְרִיכוֹת לְנָשִׁים. וּבָעֵת שֶׁהֶחְלַטְנוּ לְלַמֵּד, עָלָה בְּדַעְתֵּנוּ שֶׁאֵלֶּה שֶׁתִּשְׁתַּתֵּפְנָה בַּשִּׁעוּר תַּתְחֵלְנָה לְלַמֵּד אֲחֵרוֹת, וּבִפְרָט כַּלּוֹת, בְּצוּרָה יְסוֹדִית.
מִסִּכּוּמֵי שִׁעוּרִים אֵלּוּ הֻדְפְּסוּ הַחוֹבְרוֹת, שֶׁמִּקִּבּוּצָן הֻדְפַּס סֵפֶר זֶה. וְיִתְבָּרְכוּ מִפִּי עֶלְיוֹן הָרַב נִסִּים אֲחִיטוּב נר"ו וְהָרַב דָּוִד לֵוִי נר"ו, שֶׁעָסְקוּ וְטָרְחוּ בְּהַדְפָּסַת הַחוֹבְרוֹת וּבַהֲפָצָתָן.
סֵפֶר הִלְכוֹת נִדָּה מְיֹעָד לְכָל חֶלְקֵי עַם יִשְׂרָאֵל, כִּי הוּא כּוֹלֵל פִּסְקֵי הֲלָכָה הֵן לְפִי הַשֻּׁלְחָן-עָרוּךְ וְהֵן לְפִי הָרְמָ"א, הֵן לַסְּפָרַדִּים וַעֲדוֹת-הַמִּזְרָח הַפּוֹסְקִים בְּדֶרֶךְ-כְּלָל כַּשֻּׁלְחָן-עָרוּךְ, וְהֵן לָאַשְׁכְּנַזִים הַפּוֹסְקִים בְּדֶרֶךְ-כְּלָל כָּרְמָ"א. יֵשׁ בַּסֵּפֶר גַּם מִקְצָת מִנְהֲגֵי עֵדוֹת. אָמְנָם לֹא הֵבֵאנוּ אֶת הַמִּנְהָגִים שֶׁאֵין לָהֶם יְסוֹד וּבָסִיס הִלְכָתִי.
כְּדֵי שֶׁלֹּא לְבַלְבֵּל אֶת הַקּוֹרֵא, הִשְׁתַּדַּלְנוּ כְּכָל הָאֶפְשָׁר לְמַעֵט בִּשְׁלִיחַת הַקּוֹרֵא לִשְׁאֵלַת חָכָם, אֲבָל בָּרוּר הוּא שֶׁבְּסֵפֶר כְּהִלְכוֹת נִדָּה נִזְקַק הַשּׁוֹאֵל לְחָכָם בְּדִינִים רַבִּים, וְאִי-אֶפְשָׁר לַעֲנוֹת עַל הַכֹּל בִּכְתָב, מִפְּנֵי שֶׁצָּרִיךְ שִׁקּוּל דַּעַת לְגוּפוֹ שֶׁל הַנּוֹשֵׂא וְהַנָּשׂוּא, וּמִפְּנֵי שֶׁשּׁוֹנֶה הַדִּין בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ וּבֵין אִשָּׁה לִרְעוּתָהּ.
בְּרֹב הַמְּקוֹמוֹת בַּסֵּפֶר הִשְׁתַּדַּלְנוּ לְהָבִיא הֲלָכָה פְּסוּקָה, אַךְ יֶשְׁנָם מְקוֹמוֹת שֶׁרֹב הַפּוֹסְקִים אוֹסְרִים וְחֶלְקָם מַתִּירִים, וְכָתְבוּ הָאַחֲרוֹנִים שֶׁיֵּשׁ לִסְמֹךְ עֲלֵיהֶם בִּשְׁעַת הַדְּחַק, וּבְמִקְרִים אֵלּוּ, לְעִתִּים כָּתַבְנוּ סְבָרַת שְׁנֵיהֶם, וְלִפְעָמִים שָׁלַחְנוּ לִשְׁאֵלַת חָכָם, וְיֵשׁ מִקְרִים שֶׁהֵבֵאנוּ שְׁתֵּי דֵעוֹת וְלֹא פָּסַקְנוּ בֵּינֵיהֶן, כִּי הַפּוֹסְקִים הָאַחֲרוֹנִים חֲלוּקִים בְּדֵעוֹתֵיהֶם כֵּיצַד לִנְהֹג, וְלֹא רָצִינוּ לְהַכְנִיס רָאשֵׁנוּ בֵּין הָרִים גְּדוֹלִים.
וּמִצְוָה בַּחֲזֶרֶת, לְבָרֵךְ אֶת מַעֲלַת הַבֵּן יַקִּיר לִי, הֶחָכָם הַשָּׁלֵם הַמַּחְכִּים אֶת אֲבוֹתָיו, רַבִּי שְׁמוּאֵל נר"ו, שֶׁיָּגַע וּמָצָא דִּבְרֵי חֵפֶץ דָּבָר דָּבוּר עַל אָפְנָיו בְּטוּב טַעַם וָדַעַת וְיִרְאַת אֱלֹהִים, שֶׁטָּרַח בַּעֲרִיכַת הַחוֹבְרוֹת וְסֵפֶר זֶה. יְשַׁלֵּם לוֹ ה' שְׂכָרוֹ הַטּוֹב וּתְהִי מַשְׂכֻּרְתּוֹ שְׁלֵמָה וְיִתְבָּרַךְ הוּא וְאִשְׁתּוֹ וּבָנָיו שֶׁיִּחְיוּ בְּכָל מִידֵי דְמֵיטַב בַּכֹּל מִכֹּל כֹּל, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן. וּבִכְלַל הַבְּרָכָה הָרַב זְאֵב נוֹיְמַן נ"י שֶׁסִּיַּע וְעָזַר בַּעֲרִיכָה וּבַהַגָּהָה.
וְאַחֲרוֹן אַחֲרוֹן חָבִיב הוּא יְדִידִי הַנִּכְבָּד וְהַנַּעֲלֶה, ראֹשׁ וְרִאשׁוֹן לְכָל דָּבָר שֶׁבִּקְדֻּשָּׁה, הוּא הַמּוֹצִיא וְהַמֵּבִיא הָעוֹשֶׂה וְהַמְעַשֶּׂה לְמַעַן הַתּוֹרָה וְלוֹמְדֶיהָ, וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה שֶׁלֹּא תִּשְׁתַּכַּח מִיַּלְדֵי יִשְׂרָאֵל הַקְּדוֹשִׁים, מִגֶּזַע אֶרְאֶלִּים וְתַרְשִׁישִׁים, יְדִיד נַפְשִׁי הָרַב מְנַחֵם בַּצְרִי שְׁלִיטָ"א, מְנַהֵל "סֻכַּת דָּוִד" יְרוּשָׁלַיִם. יְהִי רָצוֹן שֶׁיְמַלֵּא ה' מִשְׁאֲלוֹת לִבּוֹ לְטוֹבָה וְלִבְרָכָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה, וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַשְׂכִּיל וְיַצְלִיחַ וִיהִי ה' עִמּוֹ, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.
וִיהִי רָצוֹן שֶׁלֹּא תֵצֵא תַּקָּלָה מִתַּחַת יָדֵינוּ וְלֹא נִכָּשֵׁל בִּדְבַר הֲלָכָה. וּבִזְכוּת שְׁמִירַת טָהֳרַת הַמִּשְׁפָּחָה נִזְכֶּה לְהַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה, "כִּי אֲנִי ה' מְקַדֵּשׁ אֶת יִשְׂרָאֵל בִּהְיוֹת מִקְדָּשִׁי בְּתוֹכָם לְעוֹלָם" .
מָרְדְּכַי אֵלִיָּהוּ
הָרִאשׁוֹן לְצִיּוֹן הָרַב הָרָאשִׁי לְיִשְׂרָאֵל
בֶּן הרה"ג צי"ע חק"ו הַמְקֻבָּל הָאֱלֹהִי
ח"ר סַלְמַאן אֵלִיָּהוּ זצוק"ל
אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ. אָמְנָם עָמַלְנוּ עַל הַסֵּפֶר הַזֶּה זְמַן רַב, אַךְ לְאָדָם חֶסְרוֹנוֹת וְיִתָּכֵן וְשָׁגִינוּ בַּהֲלָכָה, אוֹ טָעוּת דְּפוּס הִשְׁתַּרְבְּבָה. עַל-כֵּן נְבַקֵּשׁ מִכָּל מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ הֶעָרָה בַּהֲלָכָה, נָא – לְשׁוֹן בַּקָּשָׁה – לִכְתֹּב וּלְהָעִיר לָנוּ.

הַקְדָּמָה לְמַהֲדוּרַת תשס"ז
זִכָּנוּ הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא וְסֵפֶר זֶה נִתְקַבֵּל בְּאַהֲבָה וּבְהַעֲרָכָה אֵצֶל גְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל וּבַצִּבּוּר הָרָחָב, וְזָכָה לִתְפוּצָה רַבָּה בָּאָרֶץ וּבָעוֹלָם.
מֵאָז יָצְאָה לָאוֹר הַמַּהֲדוּרָה הַקּוֹדֶמֶת הִתְבָּרְרוּ וְהִתְחַדְּשׁוּ כַּמָּה דְבָרִים בְּעִנְיְנֵי רְפוּאָה וּבְעִנְיָנִים אֲחֵרִים, וְעַל-כֵּן בְּמַהֲדוּרָה זוֹ תֻּקְּנוּ וְנוֹסְפוּ כַּמָּה הֲלָכוֹת. כְּמוֹ כֵן לְשׁוֹנוֹ שֶׁל הַסֵּפֶר וְסִגְנוֹנוֹ תֻּקְּנוּ בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת לְמַעַן יָרוּץ הַקּוֹרֵא בוֹ.
יְבֹרְכוּ מִפִּי עֶלְיוֹן כָּל הַמִּשְׁתַּדְּלִים וְהַמְסַיְּעִים בְּהוֹצָאַת הַסֵּפֶר מֵחָדָשׁ, וְכָל שׁוֹלְחֵי הַהֶעָרוֹת וְהַשְּׁאֵלוֹת, שֶׁבִּזְכוּתָם הִתְלַבְּנוּ כַּמָּה עִנְיָנִים. לְכֻלָּם הַתּוֹדָה וְהַבְּרָכָה.
נְבַקֵּשׁ שׁוּב מִכָּל מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ הֶעָרָה בַּהֲלָכָה, נָא יִכְתֹּב וְיוֹדִיעֵנוּ.
וִיהִי רָצוֹן שֶׁלֹּא תֵצֵא תַּקָּלָה מִתַּחַת יָדֵינוּ וְלֹא נִכָּשֵׁל בִּדְבַר הֲלָכָה. וּבִזְכוּת שְׁמִירַת טָהֳרַת הַמִּשְׁפָּחָה נִזְכֶּה שֶׁיִּתְקַיֵּם בָּנוּ הַכָּתוּב: "וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם" , וְנִרְאֶה בְּהוֹפָעַת יְשׁוּעַת ה' עַל עַמּוֹ וְנַחֲלָתוֹ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ, אָמֵן.
מָרְדְּכַי אֵלִיָּהוּ
הָרִאשׁוֹן לְצִיּוֹן, הָרַב הָרָאשִׁי לְיִשְׂרָאֵל לְשֶׁעָבַר
בֶּן הרה"ג צי"ע חק"ו הַמְקֻבָּל הָאֱלֹהִי
ח"ר סַלְמַאן אֵלִיָּהוּ זצוק"ל

מדרשים
א. רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן חִסְמָא אוֹמֵר: קִנִּין וּפִתְחֵי נִדָּה, הֵן הֵן גּוּפֵי הֲלָכוֹת [עִקַּר תּוֹרָה שֶׁבְּעַל-פֶּה – (ר"ע מברטנורא)] .
ב. "שְׁחֹרוֹת כָּעוֹרֵב" (שה"ש ה', י"א) – אֵלּוּ הֵן פָּרָשִׁיּוֹתֶיהָ שֶׁל תּוֹרָה, שֶׁאַף-עַל-פִּי שֶׁנִּרְאוֹת כְּאִלּוּ הֵן כְּעוּרוֹת וּשְׁחוֹרוֹת לְאָמְרָן בָּרַבִּים, כְּגוֹן הִלְכוֹת נִדָּה וְיוֹלֶדֶת, אָמַר הַקָּדוֹשׁ- בָּרוּךְ-הוּא: הֲרֵי הֵן עֲרֵבוֹת עָלַי .
ג. תָּנָא דְבֵי אֵלִיָּהוּ: מַעֲשֶׂה בְּתַלְמִיד אֶחָד שֶׁשָּׁנָה הַרְבֵּה וְקָרָא הַרְבֵּה וְשִׁמֵּשׁ תַּלְמִידֵי-חֲכָמִים הַרְבֵּה, וּמֵת בַּחֲצִי יָמָיו. וְהָיְתָה אִשְׁתּוֹ נוֹטֶלֶת תְּפִלָּיו וּמְחַזַּרְתָּם בְּבָתֵּי-כְנֵסִיּוֹת וּבְבָתֵּי-מִדְרָשׁוֹת, וְאָמְרָה לָהֶם: כְּתִיב בַּתּוֹרָה (דברים ל', כ'): "כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ". בַּעֲלִי, שֶׁשָּׁנָה הַרְבֵּה, וְקָרָא הַרְבֵּה, וְשִׁמֵּשׁ תַּלְמִידֵי-חֲכָמִים הַרְבֵּה, מִפְּנֵי מָה מֵת בַּחֲצִי יָמָיו? וְלֹא הָיָה אָדָם מַחֲזִירָהּ דָּבָר. פַּעַם אַחַת נִתְאָרַחְתִּי אֶצְלָהּ, וְהָיְתָה מְסִיחָה כָּל אוֹתוֹ מְאֹרָע. וְאָמַרְתִּי לָהּ: בִּתִּי, בִּימֵי נִדּוּתֵךְ מַהוּ אֶצְלֵךְ? אָמְרָה לִי: חַס וְשָׁלוֹם! אֲפִלּוּ בְּאֶצְבַּע קְטַנָּה לֹא נָגַע בִּי. בִּימֵי לִבּוּנֵךְ [שִׁבְעָה נְקִיִּים] מַהוּ אֶצְלֵךְ? אָכַל עִמִּי וְשָׁתָה עִמִּי וְיָשֵׁן עִמִּי בְּקֵרוּב בָּשָׂר, וְלֹא עָלְתָה דַּעְתּוֹ עַל דָּבָר אַחֵר. וְאָמַרְתִּי לָהּ: בָּרוּךְ הַמָּקוֹם שֶׁהֲרָגוֹ! שֶׁלֹּא נָשָׂא פָנִים לַתּוֹרָה, שֶׁהֲרֵי אָמְרָה תּוֹרָה (ויקרא י"ח, י"ט): "וְאֶל אִשָּׁה בְּנִדַּת טֻמְאָתָהּ לֹא תִקְרַב".
כִּי אָתָא רַב דִּימֵי אָמַר: מִטָּה חֲדָא הֲוָאי. בְּמַעֲרָבָא אָמְרֵי: אָמַר רַב יִצְחָק בַּר יוֹסֵף: סִינָר מַפְסִיק בֵּינוֹ לְבֵינָהּ .
ד. "אַל תֵּרֶא יַיִן כִּי יִתְאַדָּם, כִּי יִתֵּן בַּכּוֹס עֵינוֹ, יִתְהַלֵּךְ בְּמֵישָׁרִים" (משלי כ"ג, ל"א) – אָמַר רַבִּי עֲזַרְיָה: אַל תֵּרֶא יַיִן כִּי יִתְאַדָּם – כִּי יִתְאַוֶּה לְדַם נִדָּה וּלְדַם זִיבָה וכו', סוֹף שֶׁאִשְׁתּוֹ אוֹמֶרֶת לוֹ: 'כְּשׁוֹשַׁנָּה אֲדֻמָּה רָאִיתִי', וְהוּא אֵינוֹ פּוֹרֵשׁ מִמֶּנָּה .
ה. "אַל תִּתֵּן אֶת פִּיךָ לַחֲטִיא אֶת בְּשָׂרֶךָ" (קהלת ה', ה') – בְּלָשׁוֹן נְקִיָּה דִּבְּרָה תּוֹרָה. אִם אָמְרָה לְךָ אִשְׁתְּךָ שֶׁהִיא נִדָּה – אַל תַּחֲטִיא אֶת גּוּפְךָ וְתִגַּע בָּהּ! וְאַל תּאֹמַר לִפְנֵי הַמַּלְאָךְ הַמְמֻנֶּה עַל צוּרַת הַוָּלָד: 'שׁוֹגֵג הָיִיתִי וְלֹא הָיִיתִי יוֹדֵעַ' .
ו. יְלַמְּדֵנוּ רַבֵּנוּ! מַהוּ שֶׁתִּישַׁן נִדָּה בִּבְגָדֶיהָ עִם בַּעֲלָהּ בְּמִטָּה אַחַת וְאַף בַּעֲלָהּ בִּבְגָדָיו, זֶה לְצַד זֶה וְזוֹ לְצַד אַחֵר? אָסוּר לִשְׁכַּב, אֲפִלּוּ זֶה בִּבְגָדָיו וְזוֹ בִּבְגָדֶיהָ! שֶׁאֵין נוֹתְנִים פִּרְצָה לִפְנֵי הַכָּשֵׁר בְּיוֹתֵר, שֶׁמָּשְׁלוּ חֲכָמִים אֶת הַדָּבָר כְּאֵשׁ בִּנְעוֹרֶת .
ז. "וְאֶל אִשָּׁה בְּנִדַּת טֻמְאָתָהּ לֹא תִקְרַב" (ויקרא י"ח, י"ט). יָכוֹל יְחַבְּקֶנָּה וִינַשְּׁקֶנָּה וִידַבֵּר עִמָּהּ דְּבָרִים בְּטֵלִים? תַּלְמוּד לוֹמַר: "לֹא תִקְרַב"! יָכוֹל תִּישַׁן עִמּוֹ בִּבְגָדֶיהָ עַל הַמִּטָּה? תַּלְמוּד לוֹמַר: "לֹא תִקְרַב"! יָכוֹל תִּרְחַץ אֶת פָּנֶיהָ וְתִכְחֹל אֶת עֵינֶיהָ וְיִטֹּל הֵימֶנָּה אֶת הַכּוֹס? תַּלְמוּד לוֹמַר: "וְהַדָּוָה בְּנִדָּתָהּ" (שם ט"ו, ל"ג), כָּל יָמִים שֶׁהִיא דָּוָה תְּהֵא בְּנִדּוּי. מִכָּאן אָמְרוּ: כָּל הַמְנַבֶּלֶת עַצְמָהּ בִּימֵי נִדָּתָהּ – רוּחַ חֲכָמִים נוֹחָה הֵימֶנָּה; כָּל הַמְקַשֶּׁטֶת עַצְמָהּ בִּימֵי נִדָּתָהּ – אֵין רוּחַ חֲכָמִים נוֹחָה הֵימֶנָּה .
ח. "וְהַדָּוָה בְּנִדָּתָהּ" (שם), זְקֵנִים הָרִאשׁוֹנִים הָיוּ אוֹמְרִים: שֶׁלֹּא תִכְחֹל וְלֹא תִפְקֹס וְלֹא תִתְקַשֵּׁט בִּבְגָדִין צִבְעוֹנִים. עַד שֶׁבָּא רַבִּי עֲקִיבָא וְלִמֵּד: אִם כֵּן אַתָּה מְגַנָּהּ עַל בַּעֲלָהּ, וְנִמְצָא בַּעֲלָהּ מְגָרְשָׁהּ, אֶלָּא וכו' .
ט. מִפְּנֵי מָה הֵבִיא הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עַל הַמִּצְרִים מַכַּת דָּם? מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה! לְפִי שֶׁלֹּא הָיוּ מַנִּיחִין לִבְנוֹת יִשְׂרָאֵל לִטְבֹּל מִטֻּמְאָתָן, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיוּ פָּרִים וְרָבִים, לְפִיכָךְ לָקוּ הַמַּיִם בְּדָם .
י. נְטִיעָה מְקַטַּע רַגְלֵיהוֹן דְּקַצָּבַיָּא וּדְבוֹעֲלֵי נִדּוֹת. נְטִיעַת עָרְלָה, שֶׁאָמְרָה תּוֹרָה לְהַמְתִּין שָׁלֹשׁ שָׁנִים מִלֶּאֱכֹל פֵּרוֹת, מְקַטַּע רַגְלֵי הַקַּצָּבִים הַמְמַהֲרִין לֶאֱכֹל קֹדֶם הֶפְשֵׁט וְנִתּוּחַ וּפְעָמִים שֶׁנִּמְצֵאת טְרֵפָה; וְכֵן דְּבוֹעֲלֵי נִדּוֹת, שֶׁמְּמַהֲרִין וְאֵינָם יְכוֹלִים לְהַמְתִּין עַד שֶׁתִּטְבֹּל .
יא. פַּעַם אַחַת הָיוּ יוֹשְׁבִים זְקֵנִים בַּשַּׁעַר וְעָבְרוּ לִפְנֵיהֶם שְׁנֵי תִינוֹקוֹת, אֶחָד כִּסָּה אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶחָד גִּלָּה אֶת רֹאשׁוֹ. זֶה שֶׁגִּלָּה אֶת רֹאשׁוֹ, רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: מַמְזֵר. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: בֶּן הַנִּדָּה. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר: מַמְזֵר וּבֶן הַנִּדָּה.
אָמְרוּ לוֹ לְרַבִּי עֲקִיבָא: הֵיאַךְ מְלָאֲךָ לִבְּךָ לַעֲבֹר עַל דִּבְרֵי חֲבֵרֶיךָ? אָמַר לָהֶם: אֲנִי אֲקַיְּמֶנּוּ! הָלַךְ אֵצֶל אִמּוֹ שֶׁל תִּינוֹק וְרָאָה שֶׁהָיְתָה יוֹשֶׁבֶת וּמוֹכֶרֶת קִטְנִיּוֹת בַּשּׁוּק. אָמַר לָהּ: אִם אַתְּ אוֹמֶרֶת לִי דָּבָר שֶׁאֲנִי שׁוֹאֲלֵךְ, אֲנִי מְבִיאֵךְ לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא. אָמְרָה לוֹ: הִשָּׁבַע לִי! הָיָה רַבִּי עֲקִיבָא נִשְׁבַּע בִּשְׂפָתָיו וּמְבַטֵּל בְּלִבּוֹ. אָמַר לָהּ: בְּנֵךְ זֶה, מַה טִּיבוֹ? אָמְרָה לוֹ: כְּשֶׁנִּכְנַסְתִּי לַחֻפָּה נִדָּה הָיִיתִי, וּפֵרַשׁ מִמֶּנִּי בַּעֲלִי, וּבָא עָלַי שׁוֹשְׁבִינִי וְהָיָה בֵּן זֶה. נִמְצָא מַמְזֵר וּבֶן הַנִּדָּה. אָמְרוּ: גָּדוֹל הָיָה רַבִּי עֲקִיבָא שֶׁהִכְחִישׁ אֶת רַבּוֹתָיו! בְּאוֹתָהּ שָׁעָה אָמְרוּ: "בָּרוּךְ ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר גִּלָּה סוֹדוֹ לְרַבִּי עֲקִיבָא בֶּן יוֹסֵף" .
יב. עַל שָׁלֹשׁ עֲבֵרוֹת נָשִׁים מֵתוֹת בִּשְׁעַת לֵדָתָן: עַל שֶׁאֵינָן זְהִירוֹת בְּנִדָּה, בְּחַלָּה וּבְהַדְלָקַת הַנֵּר .
יג. אָמְרָה חַנָּה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא: שְׁלֹשָׁה בִּדְקֵי מִיתָה בָּרָאתָ בָּאִשָּׁה, וְאֵלּוּ הֵן: נִדָּה, וְחַלָּה, וְהַדְלָקַת הַנֵּר. כְּלוּם עָבַרְתִּי עַל אַחַת מֵהֶן?! .
יד. "וְהָיָה הִיא [אֲבִיגַיִל] רֹכֶבֶת עַל הַחֲמוֹר, וְיֹרֶדֶת בְּסֵתֶר הָהָר" (ש"א כ"ה, כ') – נָטְלָה דָם וְהֶרְאֲתָה לוֹ [לְדָוִד], אָמַר לָהּ: וְכִי מַרְאִין דָּם בַּלַּיְלָה?! אָמְרָה לוֹ: וְכִי דָנִים דִּינֵי נְפָשׁוֹת בַּלַּיְלָה וכו'. אָמַר לָהּ: "וּבָרוּךְ טַעְמֵךְ וּבְרוּכָה אָתְּ אֲשֶׁר כְּלִתִנִי הַיּוֹם הַזֶּה מִבּוֹא בְדָמִים" (שם פסוק ל"ג) – 'דָּמִים' תַּרְתֵּי מַשְׁמַע: דַּם נִדָּה וְדַם שְׁפִיכוּת-דָּמִים .
טו. "וְאֶת מַאֲמַר מָרְדְּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה" (אסתר ד', כ'), שֶׁהָיְתָה מַרְאָה דַּם נִדָּה לַחֲכָמִים .
טז. אָמַר לֵיהּ הַהוּא מִינָא לְרַב כַּהֲנָא: אַמְרִיתוּ נִדָּה שְׁרִי לְיִחוּדֵי בַּהֲדֵי גַבְרָא! אֶפְשָׁר אֵשׁ בִּנְעוֹרֶת וְאֵינָהּ מְהַבְהֶבֶת?! אָמַר לֵיהּ: הַתּוֹרָה הֵעִידָה עָלֵינוּ: "סוּגָה בַּשּׁוֹשַׁנִּים" (שה"ש ז', ג') – שֶׁאֲפִלּוּ כְּסוּגָה שֶׁל שׁוֹשַׁנִּים לֹא יִפְרְצוּ בָּהֶן פְּרָצוֹת; גְּדוּרָה בַּשּׁוֹשַׁנִּים, כְּלוֹמַר, בְּאַזְהָרָה קַלָּה וּבְהַבְדָּלָה מוּעֶטֶת הֵם נִפְרָשִׁים מִן הָעֲבֵרָה וְאֵין צָרִיךְ גֶּדֶר אֲבָנִים לְהַפְסִיקָם .
יז. אָמַר רַבִּי לֵוִי: בְּנֹהַג שֶׁבָּעוֹלָם אָדָם נוֹשֵׂא אִשָּׁה וכו', בָּא לִזָּקֵק לָהּ וְהִיא אוֹמֶרֶת לוֹ: 'כְּשׁוֹשַׁנָּה אֲדֻמָּה רָאִיתִי', וּפוֹרֵשׁ מִמֶּנָּה מִיָּד! מִי גָרַם לוֹ שֶׁלֹּא יִקְרַב לָהּ? אֵיזֶה כֹּתֶל בַּרְזֶל יֵשׁ בֵּינֵיהֶם, וְאֵיזֶה עַמּוּד בַּרְזֶל בֵּינֵיהֶם, אֵיזֶה נָחָשׁ נְשָׁכוֹ, אֵיזֶה עַקְרָב עֲקָצוֹ שֶׁלֹּא יִקְרַב לָהּ? דִּבְרֵי תוֹרָה שֶׁרַכִּין כְּשׁוֹשַׁנָּה .
יח. "לְדָוִד, שָׁמְרָה נַפְשִׁי כִּי חָסִיד אָנִי וכו'" (תהלים פ"ו, א'-ב') – כָּךְ אָמַר דָּוִד לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם! לֹא חָסִיד אָנִי, שֶׁכָּל מַלְכֵי מִזְרָח וּמַעֲרָב יוֹשְׁבִים אֲגֻדּוֹת אֲגֻדּוֹת בִּכְבוֹדָם, וַאֲנִי, יָדַי מְלֻכְלָכוֹת בְּדַם שָׁפִיר וּבְדַם שִׁלְיָא כְּדֵי לְטַהֵר אִשָּׁה לְבַעֲלָהּ .
יט. גָּלָה יְכָנְיָה וְגָלְתָה סַנְהֶדְרֵי גְדוֹלָה עִמּוֹ וכו'. בְּאוֹתָהּ שָׁעָה יָשְׁבָה סַנְהֶדְרֵי גְדוֹלָה עַל דַּעְתָּהּ, וְאָמְרוּ: בְּיָמֵינוּ מַלְכוּת בֵּית דָּוִד פּוֹסֶקֶת וכו' [כֵּיוָן שֶׁיְּכָנְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה הָיָה מֻשְׁלָךְ בְּבוֹר אֲסוּרִים כַּאֲסִיר עוֹלָם וְלֹא הָיוּ לוֹ בָנִים]. מַה נַּעֲשֶׂה? נֵלֵךְ וּנְפַיֵּס לַגַּדֶּלֶת [אוֹמֶנֶת] וְגַדֶּלֶת לַמַּלְכָּה וּמַלְכָּה לַמֶּלֶךְ [נְבוּכַדְנֶאצַּר]. הָלְכוּ וּפִיְּסוּ לַגַּדֶּלֶת, וְגַדֶּלֶת לַמַּלְכָּה, וּמַלְכָּה לַמֶּלֶךְ וכו'. כֵּיוָן שֶׁבָּא נְבוּכַדְנֶאצַּר לְהִזָּקֵק לָהּ [לַמַּלְכָּה], אָמְרָה לוֹ: אַתָּה מֶלֶךְ וִיכָנְיָה אֵינוֹ מֶלֶךְ?! אַתָּה מְבַקֵּשׁ תַּפְקִידְךָ, וִיכָנְיָה אֵינוֹ מְבַקֵּשׁ תַּפְקִידוֹ?! מִיָּד גָּזַר וְנָתְנוּ לוֹ אִשְׁתּוֹ. וְכֵיצַד שִׁלְשְׁלוּהָ לוֹ [הֲרֵי לֹא הוֹצִיאוּהוּ מֵהַבּוֹר]? רַבִּי שַׁבְּתַי אָמַר: דֶּרֶךְ קַנְקָלִין [חַלּוֹנוֹת] שִׁלְשְׁלוּהָ לוֹ, וְרַבָּנָן אָמְרֵי: פָּתְחוּ הַמַּעֲזִיבָה וְשִׁלְשְׁלוּהָ לוֹ. כֵּיוָן שֶׁבָּא לְהִזָּקֵק לָהּ, אָמְרָה: כְּשׁוֹשַׁנָּה אֲדֻמָּה רָאִיתִי! פָּרַשׁ מִמֶּנָּה מִיָּד. הָלְכָה וְסָפְרָה וְטָהֲרָה וְטָבְלָה. אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא: בִּירוּשָׁלַיִם לֹא קִיַּמְתֶּם מִצְוַת זִיבָה, וְעַתָּה אַתֶּם מְקַיְּמִין, שֶׁנֶּאֱמַר (זכריה ט', י"א): "גַּם אַתְּ בְּדַם בְּרִיתֵךְ, שִׁלַּחְתִּי אֲסִירַיִךְ מִבּוֹר". נִזְכַּרְתֶּם אוֹתוֹ הַדָּם שֶׁבְּסִינַי, בִּשְׁבִיל כֵּן שִׁלַּחְתִּי אֲסִירַיִךְ. אָמַר רַבִּי שַׁבְּתַי: לֹא זָז מִשָּׁם עַד שֶׁמָּחַל לוֹ הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עַל כָּל עֲוֹנוֹתָיו. עַל אוֹתָהּ שָׁעָה אָמַר (שה"ש ד', ז'): "כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי וּמוּם אֵין בָּךְ". יָצְתָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה לָהֶם (ירמיה ג', כ"ב): "שׁוּבוּ בָּנִים שׁוֹבָבִים אֶרְפָּה מְשׁוּבֹתֵיכֶם" .
כ. "וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ" (תהלים צ"א, י') – שֶׁלֹּא תִּמְצָא אִשְׁתְּךָ סְפֵק נִדָּה בְּשָׁעָה שֶׁאַתָּה בָּא מִן הַדֶּרֶךְ .
כא. "בָּרוּךְ אַתָּה בְּבֹאֶךָ וּבָרוּךְ אַתָּה בְּצֵאתֶךָ" (דברים כ"ח, ו') – שֶׁלֹּא תִּמְצָא אִשְׁתְּךָ סְפֵק נִדָּה בְּשָׁעָה שֶׁאַתָּה בָּא מִן הַדֶּרֶךְ , וְכָל שֶׁכֵּן וַדַּאי נִדָּה (רש"י).
לוּלֵא פֶּה קָדוֹשׁ, נִרְאֶה לְפָרֵשׁ דַּוְקָא סְפֵק נִדָּה, וּמִשּׁוּם שֶׁיִּצְרוֹ תּוֹקְפוֹ (חכמת שלמה).
כב. מִפְּנֵי מָה אָמְרָה תּוֹרָה נִדָּה לְשִׁבְעָה? מִפְּנֵי שֶׁרָגִיל בָּהּ וְקָץ בָּהּ. אָמְרָה תּוֹרָה: תִּהְיֶה טְמֵאָה שִׁבְעָה יָמִים, כְּדֵי שֶׁתְּהֵא חֲבִיבָה עַל בַּעֲלָהּ כִּשְׁעַת כְּנִיסָתָהּ לַחֻפָּה .
כג. אוֹמְרִים צְדוֹקִים: קוֹבְלִים אָנוּ עֲלֵיכֶם פְּרוּשִׁים, שֶׁאַתֶּם אוֹמְרִים: כִּתְבֵי הַקֹּדֶשׁ מְטַמְּאִין אֶת הַיָּדַיִם, וְסִפְרֵי הוֹמֵרוֹס אֵינָם מְטַמְּאִים אֶת הַיָּדַיִם! אָמַר רַבִָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי: וְכִי אֵין לָנוּ עַל הַפְּרוּשִׁים אֶלָּא זוֹ בִּלְבַד? הֲרֵי הֵם אוֹמְרִים: עַצְמוֹת חֲמוֹר – טְהוֹרִים, וְעַצְמוֹת יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל – טְמֵאִים! אָמְרוּ לוֹ: לְפִי חִבָּתָן הִיא טֻמְאָתָן וכו'. אָמַר לָהֶם: אַף כִּתְבֵי הַקֹּדֶשׁ לְפִי חִבָּתָן הִיא טֻמְאָתָן .
כד. וְהִנֵּה הַהֶבְדֵּל שֶׁבּוֹ הוּרְמוּ עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִשְּׁאָר הַגּוֹיִם הוּא בְּאֶמְצָעוּת קַבָּלַת הַתּוֹרָה וכו'. כִּי עַל-יְדֵי שֶׁקִּבְּלוּ הַתּוֹרָה נַעֲשׂוּ עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל דָּבָר שֶׁהָרוּחָנִים הַשְּׁפָלִים תְּאֵבִים לְהִדָּבֵק בָּהֶם וכו', כְּאָמְרָם ז"ל "יִשְׂרָאֵל מִטַּמְּאִים בְּאֹהֶל וְאֵין אֻמּוֹת הָעוֹלָם מִטַּמְּאִים בְּאֹהֶל".
מָשָׁל לִשְׁנֵי כֵלִים שֶׁהָיוּ אֵצֶל בַּעַל-הַבַּיִת, אַחַת מְלֵאָה דְבַשׁ וְאַחַת מְלֵאָה זֶבֶל, וְהוֹצִיא אוֹתָם מִחוּץ לַחֶדֶר. אוֹתָהּ שֶׁהָיְתָה מְלֵאָה דְבַשׁ, מִתְקַבְּצִים לָהּ כָּל הַזְּבוּבִים וְהָרְמָשִׂים; וְאוֹתָהּ שֶׁהָיְתָה מְלֵאָה זֶבֶל, הַגַּם שֶׁיִּכָּנְסוּ בָּהּ קְצָת מֵהָרְמָשִׂים, לֹא יִשְׁוֶה לְשֶׁל הַדְּבַשׁ .
כה. זַכָּאִין אִינוּן יִשְׂרָאֵל דְּאַף-עַל-גַּב דַּהֲווֹ בְּגָלוּתָא דְמִצְרַיִם, אִסְתַּמַּרוּ [נִשְׁמְרוּ] מִכָּל הָנֵי תְּלָתָא: מִנִּדָּה, וּמִבַּת אֵל נֵכָר, וּמִקְּטוֹל זַרְעָא, וְאִשְׁתַּדְּלוּ בְּפַרְהֶסְיָא בִּפְרִיָּה וּרְבִיָּה. דְּאַף-עַל-גַּב דִּגְזֵרָה אִתְגַּזְרַת "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ" (שמות א', כ"ב) לָא אִשְׁתַּכַּח בֵּינֵיהוֹן מַאן דְּקָטִיל עוּבָּרָא בְּמֵעָהָא דְאִתְּתָא, כָּל שֶׁכֵּן לְבָתַר [לֹא נִמְצָא בֵּינֵיהֶם, מִי שֶׁיַּהֲרֹג עֻבָּר בִּמְעֵי אִמּוֹ, וְכָל שֶׁכֵּן שֶׁלֹּא הֲרָגוּם אַחֲרֵי לֵדָה]. וּבִזְכוּתָא דָא נָפְקֵי יִשְׂרָאֵל מִגָּלוּתָא. מִנִּדָּה – דְּתָנֵי רַבִּי חִיָּא, מַאי דִּכְתִיב (שם ל"ח, ח') "וַיַּעַשׂ אֵת הַכִּיּוֹר נְחֹשֶׁת, וְאֵת כַּנּוֹ נְחֹשֶׁת, בְּמַרְאֹת הַצֹּבְאֹת", מִפְּנֵי מָה זָכוּ נָשִׁים לְהַאי? בְּגִין דְּאִסְתַּמַּרוּ גַּרְמַיְיהוּ [שָׁמְרוּ עַצְמָן] בְּגָלוּתָא דְמִצְרַיִם, דִּלְבָתַר דְּאִתְדַּכְּיָן [אַחַר שֶׁנִּטְהֲרוּ] הֲווֹ אָתְיָין מִתְקַשְׁטָן וּמִסְתַּכְּלָן בַּמַּרְאָה בְּבַעֲלֵיהֶן, וּמְעוֹרְרָן לוֹן בִּפְרִיָּה וּרְבִיָּה וכו' .
כו. "הַרְבָּה אַרְבֶּה" (בראשית ג', ט"ז) – אֵלּוּ שְׁנֵי טִפֵּי דָמִים: אַחַת דַּם נִדָּה, וְאַחַת דַּם בְּתוּלִים .
כז. מִפְּנֵי מָה נִתְּנָה לָהּ מִצְוַת נִדָּה? – עַל יְדֵי שֶׁשָּׁפְכָה דָמוֹ שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן .
כח. צַעַר גָּדוֹל נָתַן הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לָאִשָּׁה הַזֹּאת וכו'. הָאִשָּׁה הַזֹּאת, עַל-יְדֵי שֶׁפֵּרְשָׁה מִבֵּיתָהּ שְׁנַיִם אוֹ שְׁלֹשָׁה יָמִים קוֹרֵא אוֹתָהּ "דָּוָה", אָנוּ שֶׁפֵּרַשְׁנוּ מִבֵּית-חַיֵּינוּ וּמִבֵּית-מִקְדָּשֵׁנוּ כַּמָּה יָמִים וְכַמָּה שָׁנִים, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁנִּקָּרֵא "דְּווּיִן" .
כט. מְדַמֶּה הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא טֻמְאַת יִשְׂרָאֵל לְטֻמְאַת הַנִּדָּה: מַה נִּדָּה נִטְמֵאת וְנִטְהֶרֶת, אַף יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּטְמְאוּ עֲתִידִין לְהִטָּהֵר .

ספרים נוספים

מאמר מרדכי לימות החול

שו"ת הרב הראשי חלק א'

שו"ת הרב הראשי חלק ב'

שו"ת מאמר מרדכי חלק א'

שו"ת מאמר מרדכי חלק ב'

מאמר מרדכי הלכות שבת - חלק א'

מאמר מרדכי הלכות שבת - חלק ב'

מאמר מרדכי הלכות שבת – חלק ג'

מאמר מרדכי הלכות שבת – חלק ד'

מאמר מרדכי הלכות שבת - חלק ה'

מאמר מרדכי הלכות סת"ם

דברי מרדכי - ספר בראשית

דברי מרדכי - ספר שמות

דברי מרדכי - ספר ויקרא

דברי מרדכי - ספר במדבר

דברי מרדכי - ספר דברים

בית אליהו

ברית אליהו

דרכי טהרה

הגדה של פסח

אתר הרב מרדכי אליהו

חפש סרטון, סיפור, או שיעור

צור קשר

מעוניינים לשלוח חומר על הרב? או להשתתף בהפצת תורתו במגוון ערוצים? תוכלו ליצור עימנו קשר בטופס זה